donderdag 16 oktober 2014

Avocado's













Maarten, ken je deze al? Zal wel een nieuwe rage worden: zouttegels. Om op te grillen.

Bij Albert Heijn verkopen ze al geruime tijd “eetrijpe avocado’s”. Ze kosten twee euro per twee verpakt. Ik kocht een duo eetrijpe en voor de zoveelste keer waren ze niet te vreten. Ik nam ze mee terug naar de winkel en vroeg of “eetrijp” bij AH iets anders is als “eetbaar”. De cassière keek me angstig aan en gaf me twee euro terug en ik wilde niet verder zeuren. Het vruchtvlees ziet er zeer vies uit.
De mensen in mijn omgeving brengen nooit slechte- of bedorven waar terug. Ik vroeg ernaar, niemand doet dat.
Ik had het nu ook weer met avocado's van de Aldi: knalhard en een pit er in die bijna wit was en zo'n beetje verpulverd. Ik breng alle rotzooi terug naar de winkel.

Ik maak regelmatig die Arancine, Italiaanse nasiballen van risotto, en ze zijn verslavend lekker. Zojuist bedacht ik dat ik ze door geraspte kokos ga rollen. Dat ga ik straks proberen. Jij noemt ze Suppli.













Ik had in de oven een grote schaal met een stoplicht paprika's, een karton trostomaten, uien, spekjes en tenen knoflook met olijfolie erover langdurig op een lage stand gezet en dat levert toch zo'n heerlijke saus op.
Ik had laatst een gietijzeren pan met een kilo tomaten met vel en al, uien, knof, bleekselderij, enz. enz. laten pruttelen in de oven. De bleekselderij had een heleboel mooi vers blad en dat had ik bovenop de rest mee laten pruttelen. Het verkleurde zeer snel en later heb ik het ook weer uit de saus gevist. De boel geblenderd, maar dat bleekselderijblad had me toch een heerlijke smaak afgegeven!
Trouwens: de spaghetti van de reformwinkel is erg lekker. De gewone, niet die vieze bruine.

Dag, Loek