dinsdag 21 oktober 2014

Gegeten



Vandaag foto's van spul wat ik uit een nalatenschap kreeg

Crêpes-pan


Planning

want dat is het eigenlijk, alhoewel voor drie keer vijf dagen en vandaag zijn we al op dag 10.

En de eerste vijf kondigde ik al aan, maar ik besprak, beoordeelde het nog niet.

En niet zeuren dat ik in herhaling val. Vandaag gaat het om drie keer een combinatie van vijf gerechten die na mekaar worden gegeten, heel fraai afwisselend vlees, kaas, tofu, vis, ei.


Eerste vijf dagen


Zoutevis met oogboontjes en soepgroenten

Die combinatie is Portugees (bacalhau com feijão frade) maar ook antilliaans, zo blijkt.

Pikanter dan in Portugal, en meer in kleine stukjes gestoofd, met ook ietsje tomaat erdoor.
In Portugal geen tomaat, wel zwarte olijven.

Erg lekker (zei ook H).


Seitan met Chinese pindasaus en tauge

Seitan zie hier.
Dát besprak ik al wel in dat verhaal over pindasaus. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Maar ik zet het erbij, om de vijf-dagen-combinatie compleet te houden.

H proefde voor het eerst seitan, en gelukkig had deze mooi beet. Ze vond het nog lekker ook nog!



Escargot bordjes
Die konden dus van het inkooplijstje af


Lumaconi gevuld met Ricotta en spinazie, in tomatensaus en met Parmezaan

Ik meldde al dat het me lekkerder leek met Mozzarella, en dat ga ik zondag maken. Elders, en daarbij geholpen door een enorm kook-leergierig meisje van zes.

Lumaconi, "grote slakken", zie hier.

Met ook wat ansjovis erdoor zondag, door die vulling dan dus, en dan ook droge zwarte olijven door de tomatensaus.


Mihoen. stoofkip, paprika, Pad thai saus

Dat besprak ik ook al, bij die vlees-post, zie hier, maar ook dit staat er bij om de groep van vijf compleet te laten zien.

Ik zet ze verderop nog eens naast mekaar.


Ei met Koreaanse mie (van zoete aardappel) en courget, saus met gochujang

Die Koreaanse mie smaakt niet naar zoete aardappel, maar het is wel prachtig stevig vrij dik spul waarmee je enorm goed kunt roerbakken.

Saus dus met gochujang (soort sambal, zie hier) en ook met doenjang (soort miso, zie hier).



Een Creuset stoofpan
Die hád ik natuurlijk al wel een, zelfs een heel speciale, met een plaatijzeren deksel (soep-trek-pan) én een gietijzeren deksel (stoofpan), maar ja, dát deksel viel dus...


Dit was het dus:

* Zoutevis met oogboontjes en soepgroenten
* Seitan met Chinese pindasaus en tauge
* Lumaconi gevuld met Ricotta en spinazie, in tomatensaus en met Parmezaan
* Mihoen. stoofkip, paprika, Pad thai saus
* Ei met Koreaanse mie en courget, saus met gochujang


Doe ik daar vijf dagen over? Nee!

Voor dinsdags en vrijdags ('s middags stappen) maak ik altijd iets dubbel, en op erg drukke dagen bel ik de Ethiopiër, uhh, de Afghaan.



Zo'n klein pannetje om chocolade of zo in te smelten en dat dan met een heel dun straaltje (zie het kleine gietmondje) decoratief ergens overheen te gieten


Tweede vijf dagen


Entrecôte met cantharellen en versgebakken chips

Dat staat ook bij die vlees-post, zie hier.

En het staat bij die mandoline-posts, want die chips, en bakjes gemaakt van chips en ribbeltjeschips, maakte ik toen. Zie hier én de twee ervóór.


Gekookt ei, somen, taugé

Somen, dat is uiterst dunne Japanse mie (zie hier), soms volkoren, soms met groene thee gemaakt.
Maakte een gerecht uit "de Vuyk", met petis en laos en sereh.

Heel erg lekker.


Koolvis met rijstflapjes en wortel-julienne

Dat staat, omdat de mouli-julienne samen met de mandoline besproken werd, ook in dat mandoline verhaal, althans in grote lijnen.

De koolvis in lotusblad gestoomd, en een mooie saus op basis van visbouillon gemaakt, en daarin die rijstflapjes gekookt en de wortel-julienne kort gepocheerd.

Rijstflapjes zie hier.


Patisserie-vormpjes
Je kan iets met dat stempeltje aandrukken in die vormpjes
Jammer dat het vormpje van het rechthoekige ding weg was


Surinaamse tempeh met bonen en rabarber

Ja, ik had nog een potje rabarber staan. Hoe ik er aan kwam, geen idee.

Die tempeh is gefrituurd, officieel droog-gebakken.
Kleverige saus hoort erbij, iets zoeter dan zoetzuur, met palmsuiker en assem / tamarinde.

Bonen: zwarte kidney.

Dit at ik gisteren, en de volgende keer, de tweede helft van het tempeh-blok, snij ik het nog dunner en frituur het nog "droger". Met drooggebakken aardappel erbij, kentang kering.


Ravioli met Mozzarella / Limburger en spinazie erin, met tomatensaus

Vanavond.

Spannend, met die Limburger.

Spannend, ravioli maken met een ravioli-plank (waar je met een deegroller overheen gaat), ipv zo'n steker als ik eerder gebruikte.
Zo'n steker, dat is toch wat anders. Dat is meer voor grotere, bollere.



Ook een steengril-stel was erbij
Al het ijzerwaar linea recta bij het oud ijzer, en die lava-steen komt mooi van pas
Kan je prachtig brood en pizza's op bakken


Dit was het dus:

* Entrecôte met cantharellen en versgebakken chips
* Gekookt ei, somen, taugé
* Koolvis met rijstflapjes en wortel-julienne
* Surinaamse tempeh met bonen en rabarber
* Ravioli met Mozzarella-Limburger en spinazie erin, met tomatensaus

Zie ook, net als in de vorige:

* vijf maal proteïne dus (vlees, ei, vis, soja, kaas), maar ook
* vijf maal koolhydraat (aardappel, pasta, rijst, bonen, deeg), en
* vijf maal groenten (paddo's, taugé, wortel, rabarber, spinazie met tomaat.



Slagroomspuit op koolzuurgas


Nou de echte planning

* Zuurkool, gestoofd met rookspekjes en chorizo, aardappelen
Zuurkool met chorizo, dat móet lekker zijn, want paprika smaakt uitstekend bij zuurkool.

* Pizza (op die steen!), met blauwschimmel-roomkaasmix (geen Magor! zelfgemaakt!) en kerstomaatjes uit blik (die veel lekkerder zijn dan verse)

* Inktvis op de bakplaat, paprika idem, en flatbread, naan of zo
Met kerrie denk ik.

* Die zeer dun gefrituurde tempeh dus, rice-cakes (zie gisteren) en sperzie of peultjes
Ja, of dit met kerrie? Ja, en die inktvis met een saus met crab paste.

* Sambal goreng gebakken ei uit Vuyk, met bahmi goreng uit de wadjan (de plaatijzeren wok) met prei.



Snijmachine met (die lichtgrijze plaat en zie de display) een electronische weegschaal
Kan ik een winkeltje beginnen!


Wat komt er allemaal in de volgende planning?

* Beggar's chicken in lotusblad?

* Kroatische sauerkrautwickel? Een in zijn geheel gefermenteerde groene kool die al een tijdje klaar ligt maar onverwoestbaar is, en die gevuld wordt met gehakt...

* Afghaanse tarwepap (hele tarwe) met lamsgehakt erdoor?

* Een chausson? Een Franse calzone die je voor het bakken opensnijdt om er over het vulsel room in te kunnen gieten...

* Die lumaconi met in elke slak een echte slak?



Een stoommandje
Ik heb van die Chinese, maar dit is veel handiger voor sperziebonen of zo


Hierboven veel vlees, maar ja, dat kom je nou eenmaal meer tegen.

Ondertussen heb ik al mijn kookboeken-aantekeningen "te koken" in spreadsheets verwerkt, dus vis, kaas, ei en soja is geen enkel probleem meer.
Zie alleen al kaas hieronder.

venkel maffia 40
courg taart grieks 44
cottage cheese byelorus 46
in pk byelorus 46
cheddar aarda texmex 13
panir erwten indian 164
panir tomaat pakist 123
panir dope pakist 124
fondue leffe 33
Kaas techn 58
polenta / gesmolten taleggio
camembert oven Dirkjan 20
vacherin knof 53 *
crozets beaufort 54 *
bouchées maroilles 57 *
cake roquefort peer noten 55 *
aarda/gorgonz 62 *
canci ricotta spinaci
bierfondue
spinaziebeignets spin 29
geitenkaas spin 79

Asterix: uitgeknipt recept.


Een givreur
Om givré, rijp, te maken
Zie citron givré hier

Van alleen al voor rundvlees heb ik drie van die kolommen als voor kaas...

Ik moet 150 worden om het allemaal te kunnen maken...

En ik ben natuurlijk nu ook nog met allerlei andere dingen bezig

* Konfijten (na peer, pruim, kweepeer en mandarijn nu stoofpeertjes)
* Met die konfijt-siroop daarna óók wat doen. Vandaag eerste karamellen experiment (bemoedigend!)
* En ik ben een jambon blanc aan het maken, een Jambon de Paris...

En ik moet nog heel veel maken de komende tijd

* Kruidkoek met kandij en boekweithoning
* Szechuan zout (met Szechuan peper)
* Quatre épices want dat is op
* Olivada
* Bulgaars kruidenzout
* Kwee gojang
* Shichimi



Dit moet ik nog kwijt worden...
Wat is dat, die rare wok met die deksel?