woensdag 10 september 2008

Waarover we het zoal hadden vanavond...


Mengelwerk weer dus...

Dat ze op de Veluwe jus maken met karnemelk ipv. water (wat me deed herinneren aan een passage ergens bij Karel van het Reve over een gehaktbal "besproeid met karnemelk").
Ik hoef geen recept te geven. Simpel. Gebruik karnemelk ipv. water bij het jus-maken.
Trouwens, in Noord Drenthe schijnen ze ook zoiets te doen, ik bedoel zoals op de Veluwe.
Je kan er overigens niet op Googlen; dan krijg je "karnemelk, jus d'orange".
Nou, Buttermilk dan maar, Ierland, wat volgens Ierse L. "héél wat anders is" dan karnemelk.



Saturday Morning Buttermilk
Site hier (alle links in nieuw venster hier; trage site en allerlei Java-scriptjes die je computer beïnvloeden. Niet netjes).
Recept hier.

Marieke
Maarten!
Gij bracht zelf verwarring, ge stopt er mee, verkoopt uw planten en schilderijen, en ge gaf eerder door met dit blog te stoppen. Wat gaat er nu werkelijk gebeuren?
Marieke

Tsjaa, dat hangt af van mijn toekomst in Friesland (Katlijk). De takomst leit fêst.
Als ik de Spaanse les en de Eetclub blijf doen op mijn (vrij verkiesbare) vrije dagen dan gaat het blog door (in eerste instantie met wat geringere continuiteit, later, na settelen, zoals heden) en de Eetclub ook.



Moeflon-schouder op een Aga fornuis. Kijk...

En we hadden het over de Spaanse keuken, en toen schoot me iets aardigs Spaans te binnen. Nou ja, Spaans, ik vond het in Spanje uit.
Als je kookt op een "cocinilla", een hout-fornuis,



dan kan je waanzinnige dingen doen als je het pas hebt schoongemaakt want je bereikt dan ongelofelijke temperaturen.
Biefstuk zeer kort in een skillet (gietijzeren pannetje) erop, bief draaien, citroensap erover, shhh!! en klaar.
Gedroogde paprika's of rode pepers kort in de oven, fantastisch krokant eindproduct.



Mexico, maar je hebt het ook in Spanje en zo.

En trouwens ik heb nog steeds weinig tijd deze dagen...