zaterdag 21 juni 2008

Zwinneblommen


Nu ik toch over Marieke bezig ben: Zwinneblommen, bloemen van lamsoor. Kreeg de foto van haar.



Lamsoor is een eetbare kwelderplant, net als zeekraal.



Lamsoor

Zowel lamsoor (en de bloemen) als zeekraal mag je niet plukken.
(Marieke in NRC blog: Het is aan de boorden van de Schelde ook zwaar verboden Zwinneblommen (de bloemen van lamsoor) te plukken. Dan zijt ge een crimineel. En toch ga ik dat weer doen; ik doe dat elk jaar al bijna 40 jaar lang. Die Hollandse milieu-activisten zijn zotte fundamentalisten! Ze zien een van de meest waardevolle species in de natuur over het hoofd die beschermd moet worden: de natuurminnende (Zeeuw)-Vlaming... Wordt steeds zeldzamer en loopt kans uit te sterven...)

(Heb overigens aan een Zeeuwse natuurbeschermer een reactie gevraagd. Voorzitter van de stichting Go for Nature.
Hier (alle links in nieuw venster hier).

Maar: je kan het gekweekt krijgen en van de zeekraal weten we van de Eetclub dat het perfecte kwaliteit is.
Recept hier

Maar goed, Marieke. Hoe maak je die bloemen klaar? Of hoe eet je ze, moet ik misschien zeggen.
Pompoen- en courgetbloemen, dat weet ik wel. Maar Zwinneblommen niet. (Het Zwin is een kweldergebied op de grens van Nederland en België, aan de Noordzee dan dus.)



Je vindt er veel fossiele haaietanden. Of was dat aan de Westerschelde?