dinsdag 28 juni 2011

Vrouwen bloot,


handel dood.

Aan die middenstandersuitdrukking dacht ik vandaag.

Die leerde ik toen ik als student klussies deed bij een antiquair in Utrecht.
Naast die antiquair zat een handelaar in Perziesche (schrijf je dat zo?) tapijten en die werd vaak op de hak genomen. Was ie z'n winkel aan het herinrichten, met zo'n loodzwaar tapijt een ladder op, stond die antiquair buiten, en als die vent boven op z'n ladder stond dan gaf die antiquair achter z'n rug een seintje naar mij. En dan liet ik de telefoon van die Pers overgaan. Die kwam dan vloekend en tierend die ladder af, en als die vlakbij z'n telefoon was (seintje) dan stopte het bellen.
Enzovoorts, tot die antiquair dubbel van het lachen op het trottoir stond.



Dit kocht ik in Groningen vandaag. Super wow.

Informeerde ook naar Dengdeng. Nee, dat was ondertussen verboden. Jammer hoor... Heel dunne plakjes karbouwvlees die, ingewreven met sambal, te drogen gehangen worden. Tsja...

GodGod, wie zit er op te wachten hier (alle links hier in een nieuw venster).

Kocht in Groningen onder andere heel kleine sjalotjes, die ik heel! ga stoven.

Recept
Kouseband met taugé, Surinaams, oei, spruitgroenten...
Blancheer kouseband-stukjes (of stukjes sperzieboon), en -apart en heel kort- tauge.
Bak in pinda-olie wat ui en knoflook.
Kruiden met laos en wat garam masala (kerrie zonder koenjit zeg maar; Surinaamse toko).
Wat sambal erbij en even doorroeren.
Kokosmelk of in water opgeloste santen erbij, aan de kook laten komen en iets laten indikken.
De groenten erin opwarmen en proeven op peper en zout.



Namen.

De binnenplaats waar die tiepe, die zag dat ik de vergelijkbare maar minder mooie binnenplaats van het Huis van de Poëzie ernaast fotografeerde, me naar binnen noodde. Dat overkwam me meerdere malen in Namen. Je staat te fotograferen, je wordt aangesproken in het Frans, waar je vandaan komt, ze gaan dan ongelofelijk hun (povere) best doen om Vlaams te spreken (maar applaus!) en nodigen je uit voor dit en dat.
Heeft niks met Vlaams of Nederland te maken, enkel met "interesse van buiten".
En Namen is dat waard!
Trein vanuit Maastricht, Hotel de Flandres t.o. station, VVV vlakbij.



Namen...

Cultuur nu, maar gelukkig ook nog wat anders, tsjee, sorry.
Boijmans, Condo, Mental States hier. Goh! Interessant! Grensverleggend!
Catharijneconvent, "Verborgen verhalen":
Warning: mysqli_connect() [function.mysqli-connect]: (HY000/2003): Can't connect to MySQL server on '192.168.19.3' (113) in /var/www/webtank_live/webtank_files/class/db_mysqli.class.inc on line 42
No database connection.

Corbijn in Foam hier. Kwaakkwaakschreeuwschreeuw...
De kracht van vlas hier



Namen...

Zag Gorillas in the mist. Goede documentaire, heel speciaal, je moet maar willen zo te leven.... maar mooi hoor.

Zag ook 4 Months 3 weeks 2 days of een soortgelijke titel. Roemenië, Ceaucescu (die tot groot genoegen van mijn Oost Duitse vriendin vermoord werd, dat was Nieuwjaar 1999 of zo, we waren in Lissabon). Uhh, herinner me weinig, dus dat was niet echt de moeite waard.

Ik weet niet of ik al meldde dat ik laatst Umeboshi verwierf. Gepekelde Japanse pruimen. Ongelofelijk lekker bijgerecht...