maandag 6 juni 2011

Kijk.




Op de eerste plaats die Turkse onrijpe mirabellen. Ik schreef het al, maar toonde het nog niet. Enerzijds als ze zo verkleurd zijn (links), dan zijn ze eetbaar en lekker fris. Anderzijds vraag ik me af of dat de bedoeling is. Maar zie! Een 80+ buurvrouw zegt Dat hadden wij vroeger ook! Ik zeg Zo hard en groen? Jaja, dat liet je gewoon een tijdje liggen (etc). Dus.

Blijft het feit dat ik desondanks denk dat ze er in Schurkije wat anders mee doen. Iemand suggereerde me konfeiten. Mwahh..

Maar goed. Gisteren. Die krieltjes -dit keer- kort koken en dán bakken in boter, puntpaprikasaus, mooie kraakverse scholfilets. Ik denk Ik heb 4 scholfilets, dubbel kriel en twee erg grote puntpaprika's, dus ik maak die Galatine kriel en die paprikasaus, en eet de helft van beide met de helft van die schol. Tsja. Ik at de hele schol weg... Kocht vandaag dus, voor bij de rest, redelijk verse slibtong ("sliptong", gatsie!). En dat kwam goed uit, want ik maakte de onderstaande foto gisteren van de kriel, en voor de verdere rest vergat ik de foto's. Rest foto's dus van vandaag...



Paprikasaus
Olijfolie, sjalotten, knof...
Stukkies puntpaprika...
Wite wijn, vers gemalen korianderzaad (Corrie Anderzaad, woehahaha!), goed gebroken piment...
Iets piripiri als hot, iets visblokje als zout...



Recept
Knoflooksoep, Frans
Snij forsch knoflooktenen in schijfjes en bak ze lichtbruin in ganze- of eendevet (poelier).
Maak er een roux van en daarvan soep, met gevogeltebouillon.
Laat 10 minuten koken zonder deksel en haal dan door de draaizeef (de knoflook moet vermalen worden).
Bind met eigeel waardoorheen per eigeel een koffielepel (twee theelepels) witte wijnazijn geklopt is.
Leg sneden boerenbrood op soepborden, giet er de soep over en laat enkele minuten staan vóór het serveren.

Niet erg uitgebreide berichten de laatste tijd. Maar ja, ik werk me helemaal krom... Krijg ik die opdracht, komt dat er ook nog bij, kan je ook... oh ennuhh die afbeeldingen daar en daar die moeten...
Geen klachten hoor! In tegendeel! Welke freelancer kan nou zeggen dat 'm het werk boven de kop groeit?
Kijk...

Vanavond kijk ik Pranzo di Ferragosto. Alweer een eetfilm.



Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

En Tortellini a Bologna hier.

Lasagna hier.

Nou ja.

Ff een paar Italiaanse verwensingen.

Testa di cane!

Dio cane!

Puttana Madonna!

Porca miseria!



Zo kan ie wel weer...