vrijdag 17 juni 2011

En nou dus weer vrijdag...


Meel van L.
Maarten toch, gewoonT! Heb jij bij die Waalbrug gewoonD? Ik heb nog eens in een van de peilers van de spoorbrug gelogeerd bij Theo Elfrink, kunstenaar. Een heel zachtaardig mens, hij had er zijn atelier in gemaakt. Die denderende treinen boven mijn hoofd vond ik niet al te aangenaam.

Dat was een grapje, ja... Ik heP etc...
Nee, ik heP er niet gewoonT maar ik heP er kennissUH.

Vraag: "Eet jij ook wel eens gewoon brood?" Ik heb de neiging, na me dagen intensief met eten beziggehouden te hebben, om dan ineens alleen maar gewoon brood te willen. Gevaarlijk onderwerp, denk ik, tegen zo'n balsturig tiepje??

Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt.

Ik leef mee met die Italianen van die winkel. Zitten ze met een leuke zaak in dat godvergeten Groningen, komt er ook nog eens een stronteigenwijze figuur binnen zeilen die alles beter weet.
Dááááááág, L.


Nou, dat was maar praat voor de vaak. Die mensen zijn mondig genoeg om je indien nodig de tent uit te schelden.



De Waalbrug

Wat had ik nog allemaal? Van alles en nog wat...

* Dat me vandaag, geen idee waarom of hoe, in ene een citaatje uit Elsschot te binnen schoot. "Kleine lantaarn, groot licht". Wilders, zeg maar, maar daarom schoot het me niet te binnen. Het schoot me volledig gewoon zo maar te binnen. Flits!

* Dat ik een eierbal at. Dat is typisch Gronings lijkt me. Gekookt ei in daaromheen gefabriceerde grote bal van kerrie-béchamel, en die dan dus gepaneerd / gefrituurd. Een ding: dat kan je niet uit de hand eten; dan flikkert 1/3 op de grond.

* Was bij twee grote zaken in kookartikelen. "Ik zocht zo'n vis-schubber". Nooit van gehoord...

* Had het met iemand over De Buren in Leek, eetcafé. Ik zeg Daar hebben ze twee papegaaien op zo'n stok zitten, en ik was er ooit, en d'r zat een ongelofelijk lastige vlieg, en in ene gaat die vlieg op tafel zitten, ik vouw me krant op, Wap! Flikkeren die twee papegaaien van schrik van hun stok af, hangend aan die ketting aan hun poot...

* In Groningen kocht ik kleine abrikoosjes, Japanse mispels en "Hollandse kriel".

* Vroeg bij verschillende slagers om kalfs-schnitzel. Nee.



Japanse mispel
Winterhard overigens, maar draagt geen vrucht na winterse temperaturen.
Veel in Londense parken. Mooie boom, mooie bladeren.

Vrijdag, gedicht.

Onze gezichten zijn koud en strak,
glad van de regen, alsof we huilen.

Het is geen huilen, het zijn
regen en huid.

Rutger Kopland



Daar hadden we het vanavond over, over dat café in Garnwerd (uitspraak gArwerd).

Recept
Konijn met gedroogde appel
Bak stukjes konijn rondom bruin in boter, en voeg halverwege stukjes rookspek, ui en eventueel knoflook toe.
Giet er flink bouillon bij en doe er kleine partjes gedroogde appel bij.
Laat langzaam aan de kook komen en op laag vuur en met een deksel op de pan garen. Kook zonder deksel de vloeistof in of bind eventueel; proef op peper en zout.