donderdag 26 mei 2011

Morgen lang weekend weg


naar Geertruidenberg. Lekker koken, lekker eten in dat ene tentje, lekkere wijn op dat ene terrasje.

Gedicht van de week. Gisteren, nee, eergisteren al een gedicht, maar goed.

Wilma Voorneveld, zonder titel

Zeg lieve mensen hebben jullie
soms een zakje gevonden?
Bent u Mijnheer onderweg toevallig
een klein zakje tegengekomen
Langs de berm of in het water
Ja, ziet u Ik ben 't namelijk verloren

Mevrouw, heeft u soms mijn zakje
gevonden, heeft u 't zien liggen
Op de weg of elders
Het was 'n zakje gevuld met
woorden, misschien is 't wel opengegaan
Ja, ziet u Ik was op weg naar

Onderweg van de dood naar
Het Leven U weet wel
En dat zakje was alles
wat ik nu nog had en nu
Ben ik ook dat nog verloren

Mooi hoor.
(Ik zeg Wilma, wat voor winkel hadden jullie vroeger thuis? Zegt ze Met fietsen. En na een pauze En theekopjes.)



Brussel. Dit zou Wilma fantastisch gevonden hebben.

Die nieuwe visboer hier is tot nu toe gebleken helemaal niet slecht (goed of erg goed, dat moet eventueel nog blijken), en in ieder geval duur. Pakkie gerookte heilbot (heeft hij niet maar bestelde ik) € 6,-. En op de markt was de stokvis 50/kilo, en op de markt is alles goedkoper, ik weet het, normaal, maar een verschil met visboer 75 is toch wel erg groot.

Gisteren. Vergeten foto's te maken.
Aspergebouillon, soepgroenten, Quorn stukjes, rijst.
De bedoeling was lontong, maar daarvoor was het te laat.
Olijfolie, rode ui, knof, soepgroenten, laurier...
Rauwe rijst...
± bloem...
Aspergebouillon...
Op smaak gebracht met ietsje piripiri en met ietsje groentebouillonblokje.
Stukkies Quorn opbakken en erdoor.



(Deze foto en volgende van Françoise)

Kreeg eergisteren of zo ergens krabsalade van AH. Daar beklaagde ik me hier ooit over. "Ambachtelijke krabsalade. Ingrediënten ... Krab (1%)" maar deze zat bomvol krab, dat moet ik toegeven. Misschien wel van de schrik, toen laatst dat rolluik naar beneden gekomen was... Maar ja, ze hadden er ook gerookte zalmsalade van AH, en dat was gewoon smerige vette troep.

O ja, ik zou een ander gedicht reciteren. Zie gisteren. Beuken. Ik bedoel: daarvan moest ik ooit als straf, waarvoor geen idee meer, een gedicht van buiten leren.

Vondel, Kinder-lyck, waarbij voor alle duidelijkheid het lijk van een kind bedoelt is.

Constantijntje, ‘t salig kijndje,
Cherubijntje van omhoog,
d’IJdelheden hier beneden
Uitlacht met een lodderoog.

Moeder, zeit hij, waarom schreit gij?
Waarom greit gij op mijn lijk?
Boven leef ik, boven zweef ik,
Engeltje van't hemelrijk

En ik blink er en ik drink er,
‘t Geen de schinker alles goeds
Schenkt de zielen die daar krielen,
Dertel van veel overvloeds.

Leer dan reizen met gepeizen,
Naar paleizen uit het slik.
Dezer werrelt die zo dwerrelt.
Eeuwig gaat voor ogenblik.



Recept
Kletskopjes
Heb ik in Frankrijk altijd veel succes mee.
30 g zachte roomboter
100 g witte basterdsuiker
20 ml melk
mespunt kaneel
mespunt zout
30 g blanke amandelen, fijngehakt
50 g bloem, gezeefd
Meng de boter met de basterdsuiker en de melk.
Roer de kaneel, het zout en de fijngehakte amandelen erdoor.
Meng de bloem erdoor en kneed het tot een egale deegbal.
Laat het deeg afgedekt een uur rusten in de koelkast.
Rol van het deeg op een licht met bloem bestoven werkblad pillen van 1 cm doorsnede.
Met pillen draaien bedoelen banketbakkers een stuk deeg met de handpalmen tot een dunne sliert rollen, op een met bloem bestoven werkblad.
Snijd de pillen in plakjes van 1 cm dik en leg ze op een licht ingevette bakplaat.
Druk ze iets plat.
Houd genoeg ruimte tussen de koekjes, de kletskoppen vloeien uit tijdens het bakken.
Bak ze slechts enkele minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden.
Haal de kletskoppen direct na het bakken met een plamuurmes van de bakplaat en laat ze afkoelen op het aanrecht.
Bewaar in een afgesloten trommel. Te drommel!



Kathedraal Brussel. Welke katholieke kinderliefhebber is dit? Je zou zeggen, hoe heet ie ook weer, de patroon der reizigers, die dat al maar zwaarder wordende kiendje (zeggen ze in het zuiden) naar de overkant droeg.

O ja, Christoffel!

Zat gisteren op het terras van Het Oude Raadhuis, zat er op het pand aan de overkant een ooievaar op het dak. Helemaal echt op één poot en zo, en later ook wegvliegend met die ingetrokken nek.

Ongepubliceerd recept want het is donderdag. Offuh, dat moet op vrijdag maar dan ben ik dus weg.
Sjalot-gembersaus, Engels
Met enkel port erbij (ipv + kippenbouillon) is dat de saus die ik maakte in De Blauwe Blazer, bij gegrilde scharrel varkenshaas gegratineerd met Elizabeth Cheddar.
Maak het met die langwerpige Provençaalse sjalotten trouwens.
Breng flink fijngesneden sjalot met wat boter en laurier in witte wijn aan de kook.
Laat zachtjes aan de kook komen, doe er wat water bij, laat weer aan de kook komen, laat nu eerst een tijdje zachtjes sudderen en ga daarna pas reduceren tot 1/3.
Kippenfond erbij en port.
Er moet ook wat gember bij. Je kan kiezen om er samen met de knoflook verse gemberwortel door te doen, of nú wat gembersiroop, of iets eerder wat gehakte gemberbolletjes. Of een combinatie. Ik prefereer gehakte bolletjes en vers geraspte gedroogde wortel.
Laat lang sudderen, tot de sjalot bijna gepureerd is. Dat kan heel lang duren. Heb geduld of maak ondertussen wat anders en eet dit de volgende dag.
Haal er de laurier uit, haal er de staafmixer door.
Proef op z/p.



Brussel weer. Een verre neef van Manneken Pis.

Luister naar Buena Vista Social Club. Dat is, althans wat dit blog betreft, lang geleden. medio mei 2009.

Chanchan hier (alle links hier in een nieuw venster). Een geromantiseerde uitgave...
Vreemd leuk raar zelfde lied hier.
Candela hier.
El rato = de muis. Rat = ratón. grote muis. Net als toen in Indonesië. Ik zeg Der zat een rat in mijn badkamer. Nee hoor tuan, dat was een muis. Ik zeg Rat. Nee hoor. Rat zeg ik. Nou ja, grote muis dan tuan.
Uhh, die Cubaan met dat zwarte petje lijkt wel wat op een tiepe van Kees van Kooten. En fantastisch trouwens: ze waren zo populair dat Castro (de ouwe zoals ook de erg ouwe) er geen grip op kon uitoefenen...
Andere uitvoering hier.



Zo kan ie wel weer. Toch?

Niet dan!

Toch?!