zondag 15 mei 2011

Verdomme!


Is het al weer (haastklus) bijna half zeven, moet ik dit blog nog schrijven, mijn agenda nog bijwerken enz. etc. En koken. Kijk, jammer maar helaas. Koken moet met beleid en rustig, en dat kan dus niet vandaag. Blik soep dus. Jammer maar helaas. Uhh, ik bedoel ik wil niet pas om middernacht naar bed...
Ja, ik kan asperges of zo gaan eten bij het Oude Raadhuis, maar ja, dit blog, mijn agenda...



Station Luik. Gebruikt in cursus Digitale fotografie.

Tirade 1974 was interessant. Bijvoorbeeld (197, mei) Eddy's (du Perron) Brusselse jaren, door de vrouw van Greshoff, Aty. Over "Eddy": Ik heb mij soms afgevraagd of hij wel wist wat hij at en of hij met zijn gedachten niet ergens anders was. Zo heb ik hem bij Simone (toen zijn vriendin, later zijn vrouw) een koud, waarschijnlijk van de vorige dag overgebleven, gebakken ei zien eten, dat mij koude rillingen gaf. Hij at het echter, steeds met Jan [Greshoff] en mij pratende, rustig op. In die tijd was hij bepaald niet geïnteresseerd in de kookkunst (hoewel zijn moeder dat wèl was) en ook in drank stelde hij geen belang.

En in een stukje Nieuwenhuys vond ik weer wat Multatuliaans. Intussen had ik in een ziekenhuis in Hoogeveen een artikel over de zaak Lebak geschreven, vanuit een Indonesia-centrisch en niet meer Neerlando-centrisch standpunt, dat wil zeggen vanuit de Javaans-patrimoniale samenleving, een artikel dat door de echte Multatulianen als een afschuwlijke ketterij en aantasting van hun held werd gezien - ten onrechte naar mijn mening.

Dat is interessant. Hij wordt hierover aangevallen door de Multatulianen, terwijl hij later hierover wordt aangevallen door de, nou niet de anti-Multatulianen, maar toch wel door de Karel van het Revianen...



Kouseband, toch?! Gaf een Spaanse boer ooit zaad. Ging die naar de phytosanitaire dienst zogenaamd informeren "wat dat voor ziekte was" hahaha...

Gisteren.
Tonijn, prei-witte wijn-roomsaus en naan.
Prei snijden, spoelen, uitlekken.
Olijfolie, rode ui, de prei, knof...
Laurier, basilicum, rozemarijn (ja, rare combi, maar met prei en room erg lekker)...



Witte wijn, room, inkoken, proef. Als zout gebruikte ik Marmite, als hot Massa de pimentão, Portugese sambal, je kan ook piripiri gebruiken, of sambal.
Bak de tonijn in hete boter.
Serveer met de saus en met naan. Of pitah.



Recept
Sumatraanse kip, Ayam paniki
Bak stukjes kip rondom aan in arachideolie of gril ze.
Haal ze uit de pan.
Maak in de pan, op laag vuur, een kerriemengsel zonder koenjit, met flink cayennepeper, laos, goela djawa, ui en knoflook.
Gebruik ook gepofte kemiri-noten (in stukjes), komijn, sereh en gebakken trassi.
Voeg assemwater toe en ketjap, roer even door en stoof de kip gaar in de saus met wat gemalen kokos.
Met het assem wordt het zuur; maak het met palmsuiker zoetzuur. In Sumatra wordt voor het zure deel van de smaak ananas-bloem of -bloemsteel gebruikt.

Gatverdamme hier (alle links hier in een nieuw venster).



Oude bovenstad Luxemburg

Zo kan ie wel weer... Toch!?