vrijdag 13 mei 2011

Gisteren wel gepost hoor,


maar problemen bij Blogspot. Bericht: "De tijdelijk verwijderde berichten zullen worden teruggeplaatst". We zullen zien zei de blinde. Als het niet gebeurt dan reconstrueer ik wel, zo goed als mogelijk. Voor u hep ik alles over, toch?

Was trouwens bij de nieuwe Poiesz supermarkt hier in het dorp (Poiesz, uitspraak pois, Hongaarse vluchtelingen 50er jaren? Is Noord Nederlandse keten). Een ding: de wijn daar is drie keer niks. Hoorde van iemand dat die er een dure Californische Merlot had gekocht die niet te zuipen was. Gelukkig is de Aldi next door.




Lekker, gisteren. Een warme salade zeg maar. Mais, kerstomaten en oude Goudse.
Olijfolie, rode ui, knof, ietsje gemberwortel.
Laurier, vers gemalen korianderzaad, fijngewreven komijnzaad, gebroken piment.
Harissa, ietsje bouillonpoeder, witte wijn... Proef.



Kerstomaten erdoor van het vuur af, stukjes droge gedroogde tomaat (niet uit de olie dus), stukjes droge zwarte olijven, maïs...
Ovenschotel invetten, spul erin, kaas erover.
Echt perfect met die Tasty Tom-achtige tros-kerstomaat van AH.



Recept
Kip of kalkoen in saus, Mole poblano, Mexico. Ik denk dat Mole poblano oftewel saus dorps betekent of saus uit Puebla.
Bak stukken soepkip of oude kalkoen ("grootmoeder" heet dat daar) rondom aan met ui en knoflook in olijfolie.
Voeg flink stukken goed rijpe tomaat toe, roer om, prak en voeg bouillon toe; maak zo een tomatensaus en kruid ook met cayennepeper, wat anijs en kaneel en verdere tomatensaus kruiden; gebruik eventueel ansjovis in plaats van zout.
Voeg geroosterde pijnboompitten en/of gebroken amandelen en/of idem pinda`s en geweekte rozijnen toe.
Stoof het gevogelte gaar in de saus en breng die op smaak met geraspte bittere chocolade of beter nog couverture.
Bind de saus met gebrokkelde tortilla`s.



Staion Luik. Vandaag gebruikt in de cursus Digitale fotografie. (Een digitaal station!)

Donderdag. Gedicht.
Wilma Voorneveld.
Haar laatste gedicht.

Ik wil niet meer verder zo
Ik wil dit leven niet langer meer
Ik wil
Ik heb niets te willen