zaterdag 7 mei 2011

Groningen...




De Pronkjewail. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Wat zijn het toch een zeikerds, veel van die noorderlingen. Tegenover dat draaiorgel staat een ijskraam, ik zeg Mag ik even tegen die kraam leunen, zegt ie met 'n sjagreinige kop Ja, ik leun en begint ie met die kar te schudden, de zeiklul... Ik hoop dat is stikt in z'n eigen ijs. Die vent net over de museumbrug...

Markt en zo. Foto's van inkopen komen later wel eens. Voor het eerst hier gezien: cœur de bœuf tomaten, ossehart. En voor 't eerst in m'n leven gezien, en dat wil wat betreft etenswaar wel wat zeggen, zwarte granaatappels.

Geen gekook vanavond. At een heerlijke empanadilla (empanada in Zuid Amerika) hieronder, op de Grote Markt in Stad. Venezolaanse Zulita in de kraam en Cor Kregel (nooit kregelig) kwam ik net iets eerder tegen.



Gedicht gisteren kwam er niet van.

Drs. P, geen titel

Begin eens bijvoorbeeld met twaalf lettergrepen
Vervolg dan met elf, en met tien enzovoort
Het is met zulke schrandere knepen
Dat de vakman de lezer bekoort
Telkens zo'n syllabe minder
Veredelt het metrum niet
Daarin zit de hinder
Zoals u wel ziet
Nu nog een paar
Doch zo meteen
Zo maar
Een



De Beurs (iedereen zit buiten, ik nooit)

Schuin tegenover De Beurs staat een kraam met Belgische Friet. Op de Grote Markt staat nou een kraam met Hollandse Friet, hahaha...

Hoe kwam L. nou bij Maultasch? Dat had ik op het programma staan voor vandaag of zo... O wacht, die zag dat natuurlijk op een oeroude post. Hier. The Ugly Duchess van Alice is er een afgeleide van.
Mail hierover.
Eelke de Jong, Rijk de Gooyer en Peter van Straaten: zij zaten eens in een café (goh!) vlakbij de deur, deur gaat open en er stapt een heel lelijk wijf binnen. Ze keken alle drie dat wijf aan, die kwam naar ze toe en sprak: "Tilburg is lelijker". Dag, L.
Ja, helemaal gelijk! Alleen Breda is erger. O nee, Helmond!



Bommen Berend.
Waarom zit ik binnen? Dat zeg ik toch!

Zag groene papaya, 8,-/stuk. Wat doe je daarmee ook weer. Lang geleden. O ja, net als groene mango. Hier.
Groene mango is ook erg lekker in dunne plakjes en besmeerd met een sambal-suiker mengsel.
Uhh, groene papaya is jonge papaya; groene mango is een andere soort, groter en harder. je hebt nog een derde soort, kleiner, ook hard, voor chutney. Zie op de markt.

O wacht, L., nou weet ik het weer. Dat jou en ook mij zo opgevallen erg lelijke bruidsmeisje, ach gut, bij dat huwlijk in Engeland! Ja, dat was die Maultasch (nomen est omen!¬]
En met die Infanta Maria Teresa heb je wel een beetje gelijk, maar ik moest eerder aan die Meninas denken, met die dwerg erbij, ach gut...



Zwarte (nou ja, zeer donkerrode) granaatappel. Bloemen en vruchten die rood zijn worden bij erg veel zonlicht "zwart". Ik heb in Bolivië (Bolivia zeggen jullie) een Unicef of Unesco of zoiets project opgezet voor het kweken van "zwarte" gladiolen voor Amerikaanse begrafenissen.

Super d B hier laatste dag open, alles 50%. Drie doosjes gedroogd eekhoorntjesbrood en twee flessen Martini Brut. Hep er net een kordaat gemaakt. Heerlijk...

Zag afgelopen dagen Doctor Zhivago. Helemaal niet slecht.
Herzag Babette's feast. Zag het voor de derde keer en elke keer weer een genoegen...
Herzag Eat man drink woman. Ach...



Ossehart tomaten