maandag 24 januari 2011

Niks Lissabon!


Huhh??
Nee, kijk, hoorde vandaag dat je vanaf begin april vanuit vlakbij waar ik woon op Lissabon kan vliegen, dus Lissabon, dat wordt mei. En over een week of twee met de trein naar Luxemburg stad. Erg mooie tocht trouwens, vanaf Maastricht. Door bergen en dalen, en vlak langs het fantastische hotel van mijn vriend Theis in Bourscheid, maar daar stop ik deze keer niet.

En trouwens: in Luxembourg kan je perfect Portugees eten. Ja, want 20%+ van de bevolking is Portugees...

Sprak vandaag met iemand over dat ik langs Heeg en Woudsend zeilde.

Nu weet ik, wie gij zijt,
de Jongen die ik eenzaam zag te Woudsend en daarna,
nog op dezelfde dag, in een kafee te Heeg.
Ik hoor mijn moeders stem.
O Dood, die waarheid zijt: nader tot U.

Gerard Reve



Gisteren
Mosselen, tweede hap.
Week gedroogde oesterzwam.
Bak kleingesneden verse oesterzwam in olijfolie, uit de pan.
Kook linguini met een beetje paddo-blokje. Afgieten, koudspoelen, wat olijfolie erdoor.
Olijfolie, sjalot, knof, ..., afgegoten en kleingesneden gedroogde oesterzwam, ...
Iets paddo-blokje, weekwater oesterzwam, Noilly Prat, wat heet en wat zoet paprikapoeder, ..., proef.
Gedroogde tomaat uit olie erbij in kleine stukjes, idem zwarte olijf van de droge soort.
Reeds gekookte mosselen, oesterzwam en pasta erdoor.
Serveer met kappertjes.



De "Holle kies" in Luxemburg stad.
Zat te bedenken dat ik er Judd ga kopen (gepekelde varkensschouder), en Kachkeis (om warme smeerkaas te maken)(met knof!).

Nationaalgerecht: "Judd mat gaardeboune a speck gromperen" of woorden van gelijke strekking. Die schouder met tuinbonen en met spekjes gebakken aardappelen...

Rechts van die toren trouwens, dat lijkt erg op dat fantastisch mooie stukje langs dat riviertje, Neie Weh of zoiets, nieuwe weg.

Vreemd taaltje, dat Letzeburgs. Ennuh, je struikelt er over de Spührkeis of hoe schrijf je dat, spaarbanken.
Ennuh zeker ga ik een foto maken van dat standbeeld van de Groothertogin, wijzend. En die wijst naar het kantoor van ABN-Amro! Hahahahahaha...............



Judd