maandag 10 januari 2011

"En, luisterde uw vader veel naar klassieke muziek?"


-Ja, heel veel, ja..."
"En wat voor klassieke muziek, als ik vragen mag?"
-"Meestal draaide hij de Kindertotenlieder..."

Uhh, voor ik het vergeet, iemand vroeg wat die salade ook weer was, die "met katenspek en piccalilly".
Dat was Katenspek-grapefruit salade
Meng kleine dobbelsteentjes katenspek en "dobbelstenen" grapefruit, eventueel met wat kleine stukjes rookkaas.
Roer er een dressing door, gemaakt van olijf-knof mayo, piccalilly en grapefruit-sap naar smaak. En eventueel wat sherry, waarbij je kan kiezen tussen medium en dry. Wat mij betreft.
Er kan eventueel wat geroosterd / fijngewreven komijnzaad door (zeker als = + sherry), en in ieder geval wat versgemalen pipali / long pepper, of desnoods dan maar gewone zwarte peper. Maar dat moet dan wel Lampong zijn, want anders kunnen we wel bezig blijven.

Ennuh, dit kan je niet eten als je cholesterolpillen slikt. Geen grapefruit.



Gestorven kindertjes "Op weg naar het Hiernamaals". En op die gevaarlijke weg, hier een gammele brug over een woelige bergbeek, de katholieke Styx zeg maar, begeleid door een "Bewaar-engel", een katholieke Charon zeg maar. Of, dat kan ook, het is een van die onderste twee van

's Avonds als ik slapen ga
Volgen mij veertien engeltjes na
Twee aan mijn hoofdeind
Twee aan mijn voeteneind
Twee aan mijn linkerzij
Twee aan mijn rechterzij
Twee die mij dekken
Twee die mij strekken
Twee die mij wijzen
Naar 's hemels paradijzen



"Kennu nog meer van die mooie gedigte?"
-"Ja ja!"

De Zeven Plagen van Egypte
Bloed en kikker
Mug en pikker
Pest en puist
Hagel druist ("druischt")
Regen, diepe duisternis
Dood wie 't eerst
Geboren is.



De kikkerplaag

Mozes en Aäron bezoeken de farao weer en laten het water van de Nijl in bloed veranderen. De farao geeft in eerste instantie toe en laat de Israëlieten gaan, maar komt op zijn beslissing terug. Zo gaat het verschillende keren, terwijl God steeds meer plagen op de farao en Egypte afstuurt. Kikkers, muggen, steekvliegen, etterende puisten bij mens en dier, veepest, zware hagel, sprinkhanen en duisternis. Bij de laatste plaag sterven alle eerstgeborenen.

Maar goed. Terzake nu!

Vanavond!



Uhh, nee. Ik bedoel natuurlijk culinair terzake komen, Jezus! Proeven, smaken, dat soort dingen.



Neehee! Tom Poes, verzin een list! Echt culinair! Uhh Vandaag eten zeg maar!
(O ja!)

Gerookte haring, want die had ik nog over, met penne en kastanjechampignons want die had ik nog over.
Maar ja, hoe precies, geen idee nog.

Nou ja, dan maar een recept. Toch?

Hert-medaillons
Leg de haas van een hert in een stalen of geëmailleerde pan, voeg flink stukken ui, knoflook, prei en wortel toe, laurier, tijm, peperkorrels en wat zout, en giet er rode wijn over tot het vlees onder staat.
Laat minstens 24 uur staan op een koele plek. Roer af en toe om.
Haal de haas uit de marinade en laat goed uitlekken. Dep goed droog.
Giet de marinade af door een zeef; verwijder de kruiden en zo, maar neem de groenten apart (prei, ui, wortel). Bewaar de wijn natuurlijk.
Bak de goed uitgelekte groenten op laag vuur in olijfolie tot ze zacht zijn.
Voeg de wijn toe, eventueel eerst deels of enkel deels, breng aan de kook en laat een half uur zachtjes doorkoken.
Pureer de groenten met een staafmixer en voeg flink geconcentreerde runderbouillon toe.
Kook fors in, en proef op peper en zout.
Snijd de haas in medaillons en bruin ze snel in hete boter.
Serveer met de wijnsaus, gebakken appel en gebakken paddestoelen.



Herten-, uhh, ik bedoel Kindertotenlieder hier (alle links hier in een nieuw venster).

O ja, op Foodlog stond een (shit)verhaal over ketchup. Heinz, "57 varieties."
Maar iets schoot me te binnen. "My husband knows 57 different ways of making love. I call him Heinz". Hahahahaha...

O ja, en ik schreef zonet ergens "Ja ja!".
Al ooit verteld maar dat is lang geleden.
Vriend, hoofd van woon-unit geestelijk gehandicapten. Dorp in Brabant, jaaaaren geleden maar best progressief ("getrouwde priesters" zou Karel van het Reve gezegd hebben). Hij haalt video's in Tilburg voor die lui, ook sex hoor.
Vraagt ie of iemand nog een video wil. Is er een die begint te roepen Ja! Ja! Maar welke video dan? Ja! Ja! Enfin, die tiepe pakt hem bij de arm, trekt hem mee naar de keuken, opent een keukenkastje, blik tonijn, Ja! Ja!
Jaws...



Niet op Yaws zoeken hoor, want dan schrik je je te pleuris. Gangosa...

En wel een Pak van Sjaalman vandaag trouwens...
Maar we gaan gewoon door.

Fraai blog hier.
Uiterst diepgravend, dat kan je wel zeggen. En ik bekeek die kalkoen, en daar ken ik ook wel wat van, en verdomd, het klopte allemaal. Tsjee...

Las over Schopenhauer dat hij elke dag zijn "halbes Huhn" hing eten. Met bier overgoten... Hij moest ook meer betalen dan de andere dagelijkse menu-gasten omdat hij zoveel at.
Hij placht ook een gouden muntstuk neer te leggen. Voor wie als eerste een zinnige mededeling deed.



Zag Bordertown. Mexico, grens, drugs, moorden, vrouwen verkracht...
Tsja. Bedrijven vlak bij de grens ivm belastingvoordeel, uitbuiting vrouwen daar dus, onderzoek Amerikaanse journaliste. Maar toen die in een dure auto door zo'n uiterst gevaarlijke wijk reed, toen geloofde ik er niet meer in. Ook al omdat het toch al een beetje hypig was.

Eetclub februari 2008
Bressaola (eigen productie!)
Pannekoekjes gevuld met tonijn, doppertjes, stukjes gekookt ei en béchamel. Ook wat béchamel erover + Grana padano en dan in de oven.
Maiale al latte. Zie morgen.
Italiaanse kazen. Onder andere Bra duro en Artavaggio!
Cake met Crema all'arancia. Zie morgen. Het is al veel te laat...



Artavaggio