maandag 17 januari 2011

En vandaag maar eens "vandaag"


Drukdrukdruk. Interview Brabants Dagblad over Museum Scryption (waar ik directeur was en wat op z'n gat ligt), twee keer reparateur bureaustoel over de vloer, twee keer drie kwartier of zo en ik allerlei dingen vast moest houden en bij moest lichten, en dat alles terwijl ik met het langste Dreamweaver hoofdstuk bezig was, Absoluut Gepositioneerde lagen. En een borrelafspraak...
Vanavond dus opleukpizza. Met (AH) lamsworstjes. En ui en knof en zwarte olijven. En pepperoncini natuurlijk...



Overigens, ik schreef laatst dat dat mooi opleuken van een pizza bijna even zoveel werk is als gewoon koken, maar dat is onzin. Je hoeft er je kop niet bij te houden en je hoeft geen pannetjes in de gaten te houden.



Gerookte tofu

Gisteren
Gerookte tofu, peultjes (die weer te voorschijn waren gekomen) en die mooie Chinese dunne mie die je moet weken voordat je het kan koken.



Die mie en peultjes

Peultjes kop kontje, koud water, ½ uur, Afgieten en droogdeppen.
Week die mie 15 minuten in bijna kokend water. Losroeren. Afgieten.
Gedroogde tofu klein snijden.
Rice bran oil, peultjes kort opbakken, uit de pan.
Gemberwortel, knof, sjalot.



Geen zout, dat zit er genoeg in die gerookte tofu.
Wat visbouillon erbij, ff, proef.
Op smaak met Kung po.
Mie erbij, ff later de peultjes en weer ff later de tofu.
Jammie!

Deed een deel van de gerookte tofu trouwens in de vriezer. Kijke of det ken.



Hier in het dorp. Zuidhorn, heb je een groentenjuwelier, Bos. Die vroeg me ooit of ik wat recepten wilde laten zien voor stamppot en zo. Kon ik meteen de werking van de nieuwe steamer uitleggen, toch? Goed. Eea gedaan. "Nee, dat was niks, op kant-en-klaar maaltijden, dat zei iedereen, kan je geen cent verdienen". Sedertdien drijven ze voor 50% op kant-en-klaar, mijn recepten en mijn steamer instructies...
Zag vandaag bij iemand een zakje andijviestamp van hun. 150 gram, € 3,50... "Daar kan je geen cent op verdienen"...

Links
Wie niet weg is... hier (alle links hier in een nieuw venster).

Tsja, die joden. Ben er zelf ook een. Groenteboer Bos ongetwijfeld niet...

O ja, herzag Lolita.
Dat begin met die party was ik vergeten, ik was zelfs het zwart-wit vergeten.



Hier.