dinsdag 25 januari 2011

Goh,


gisteren allerlei notietietjes vergeten. Nou ja, hoef ik vandaag minder te denken. En ik moest al zo erg denken, een les over Spry effecten schrijvend... Hier (alle links hier in een nieuw venster).
Mooie vormgeving trouwens. Keppeltje af hoor.

Hilite werkt niet, en ik weet ondertussen ook waarom. Dan moet je een veld hebben met daarin een kleinere afbeelding, kleiner dan dat veld dus, want die "hilite" speelt op de achtergrond. Wordt gebruikt om teksten bv. ff bv. rood ge-achtergrond te laten opvallen. Dat ze dat blijkbaar niet weten of zo, die lui die zo'n pagina maken... Dat is net zoiets als wanneer je de officiële info van Adobe over Photoshop channels / kanalen leest. Dan voel je aan je water "Die tiepe weet niet waarover ie praat"...



Nav gedicht Reve gisteren viel het iemand in dat het nogal lijkt, kwa idee, op het onvolprezen De tuinman en de dood. Ja...

Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -

Van middag (lang reeds was hij heengespoed)
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

"Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
"Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?"

Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."

P.N. van Eyck



Misschien zou bedoelde Iemand maar eens litteraire shots aan dit blog moeten gaan toedienen. Volledig vrije hand, eigen inlog, you name it...

Ennuhh, dacht even "Familie van Charles Eijck?" Nee, want dat is Charles Eyck. Heb jarenlang tegen zijn muurschilderingen in de Lieve-Vrouwekerk in Helmond aangekeken. Niet dat dat stoorde, integendeel.



De beroemdste eik is trouwens Jan van Eyck, schilder van Het Lam God's, Gent. Samen met zijn broer Hubert.
Prachtig verhaal. Het paneel links onder was op ene verdwenen. Maar de kerk was op slot. Verhaal gaat dus dat het ergens in de kerk verstopt moet zijn. Nu te zien = kopie.



Maar goed. Verder geen gelul over eiken, of het moet zijn dat je gedroogde blaadjes van de steeneik / azijnhout als een soort laurier moet gebruiken bij het stoven van wild gevogelte. Maar ja, waar kom je aan dat wild gevogelte, laat staan die blaadjes...

Heb de Schopenhauer biografie bijna uit. Hij woont al enige tijd in Frankfurt. Hij eet daar inderdaad nogal fors in het "Engelse Hof" (in Spanje heb je een warenhuisketen El Corte Ingles), bestelt dubbele porties en eet "vette sauzen met een lepel". Maar dat hij er dagelijks zijn "halbes Huhn at", dat staat er niet in.

Vanavond
Doperwten (die ik als koolhydraat eet), paprika en Brie. We zullen zien.
Een eenvoudige doch voedzame maaltijd. Toch?!

Gisteren
Gerookte tofu, vogeltong en sperzie.
Vogeltong, dat is Turkse pasta die er uit ziet als rijstkorrels. Eigenlijk gebruik je het op de manier van vermicelli, wat trouwens wormpjes betekent.
Spoel wat zwarte boontjes.
Arachideolie, sperziestukjes (na snijden, half uur water, goed uitlekken) wokken, uit.
Wat meer olie?, gemberwortel, knof, sjalot, lombok...
Zwarte boontjes, ...
Rijstwijn (soort met ook sojabonen erin) en wat droge witte wijn. Hoisin en Kung po.
Sperzie erbij en garen; eventueel wat heet water toevoegen. Proef.
Vogeltong erin garen.
Kleine stukjes gerookte tofu erin opwarmen.
Serveren met abon-abon erover? Seroendeng? Fruitjes?
Ik weet het, U mag kiezen.



Kocht, en at vandaag op Brabants rog, waarbij het perfect smaakte voor de variatie, Brin de Paille. Lekker wegsmeltend kaasje.

Recept
IJs met koffie
Een bolletje roomijs in een coupe doen, en een espresso´tje erover gieten.
Café Liègois heet dat volgens mij.

IJs met warme vruchtensaus
Dat is simpel.
Jam roerend opwarmen met wat water en wat cognac of eau de vie, en eventueel ietsje cardamom en/of kaneel en/of kruidnagel.
Proef op suiker.

IJs zonder ijsmachine
Doe het ijsmengsel in een plastic koelkastbak en zet in de vriezer.
Roer elke vijf minuten goed om tot het ijs helemaal bevroren is maar toch nog roerbaar.



Mijn Brin de Paille

O ja! Schreef dat ik misschien wel naar Praag ga. (Hier? Nou ja, ergens iig.) Uhh, fantastisch verhaal. Sarah Betsky was in Praag, Kerstavond, en bij dat enorme en lijdende Christusbeeld. Oud Joods vrouwtje stond erbij. "Huil niet Bublele, het is je verjaardag!".

Zag Serpico.
Al pacino, so what.
"The way it works", so what.
Middelmatigheid alom...

Zag ook de rest van Formule 1, 2007. Mooi hoor... 25 € waard hoor. Ook trouwens omdat je het minstens 1 x / jaar herziet...

Links
Boos hier.
China rond 1910 hier maar wel heel goed zoeken want het is Flash... Succes!
Body Worlds hier.
Man en mode (Jezus Gristus!) hier.
Geheime relaties hier.
Rood hier. Niet al gehad??



Praag