dinsdag 10 januari 2017

Kappertjes

















Vergat ik zondag te vertellen: op ons tafeltje stond een kaartje met de tekst "Zigeunerstick 2 euro". Mevr. A. las dat om de haverklap op, "Zigeunerstick twee euro... Rekken en erbij blijven". Dat was ook de reden voor mijn verhaal.

Ik nam gisteren een driehoek Gorgonzola mee naar huis. In mijn kast en ijskast stond nog allerlei spul. Ik wilde op de kappertjes af, omdat ik daarvan juist had beweerd dat ik die niet kon waarderen. Enfin, in de olie bakte ik een soeplepel spekjes, twee gesnipperde uien, gesnipperd teentje knoflook, voegde een kop kokend (pasta)water er aan toe, verse slagroom, Turks vegetarisch bouillonpoeder en Italiaanse kruiden van de Eko. Toen dat een mooie witte lobbige saus was geworden, heb ik er twee theelepels kappertjes en een lepel klein gesneden augurk en wat zeer fijn gesneden sla aan toegevoegd en, ik vergat nog, ook een behoorlijke scheut witte wijn.
Macaroni erin gedaan en opgegeten. Conclusie? Volgende keer spekjes weglaten en een andere kaas (Parmezaan?) extra toevoegen. Beetje boter in de saus voor de glans, had ik ook nog gedaan. Het was lekker.

God sprak tot de Drie Koningen "Had verdorie zelf brood meegenomen i.p.v. dat  jullie hier nu staan te kwijlen met die mirre en zo in je hand".

Het begon met een tekkel. Hij zat op mijn schoot, ik zong vals en hoog de beroemde evergreen "drie kleine kleutertjes" en bij het slot van het lied "...al op een mooie zomerdag in september", gooide hij zijn kop achterover en deed zijn bek wagenwijd en gapend open. Bij alle latere honden heb ik het geprobeerd en het lukte bij allemaal.

Toen Y. voor haar Palestijnse hondje het lied op mijn manier zong, gaapte ook die hond. Ik had een Dobberman , die zat(!) op schoot en ook hij deed zijn bek bij de passage niet meer dicht. Mevr. A. heeft wel eens een glas bier in zijn bek gegoten en daarna die bek even dicht gehouden "Kloek, kloek" klokte de hond en was vervolgens niet meer bij haar weg te slaan (we hebben daar geen gewoonte van gemaakt).

Het viel me op dat kinderen eveneens gaan zitten gapen als ze zich "concentreren". Theo en Thea beelden dat mooi uit. Je voelt hem al aan komen? Wiebel zat vanmorgen naast me, ik zong mijn lied, kwam bij de gevoelig "gezongen" passage en? Bek was niet meer dicht te krijgen.

Dag, Loek