zaterdag 28 juni 2008

Mengelwerk van Marieke


Ik herhaal nog maar even, voor "onze jongere lezers", dat mengelwerk een 19e eeuwse term is voor van alles en nog wat.

Mosterd
Eigenlijk moet dit deel heten Mosterd (2)
Mijn favoriete mostaards
Tierenteijn uit Gent; dat potje staat op de foto van uw mostaardsoep! Merci dat ge mijn foto plaatste! Scherp en geurig.
Loewensenf (op Schwarzwalder Schinken!). Scherp en bruut Teutoons. Overigens leerden we in het Schwarzwald: grove zwarte peper op de Schinken.
En... en: de Moutarde de Meaux
[Ja! Die vergat ik!].



Wij hebben nog een pot met het de originele kurken deksel (zie foto) met de echte rode lakzegel! Wij noemen het graantjesmostaard. Maar ze wordt nu met een plastic deksel verkocht! Rijk, geurig, subtiel en wijs.
Is "graantjesmosterd" dat wat wij "grove mosterd" noemen? Groninger (met grof zwart mosterdzaad erdoor), Zaanse of Limburgse (met grof geel mosterdzaad erdoor)?



Uhh, is die Zaanse ook met zwart mosterdzaad?
(Op zoek naar een plaatje van Groninger mosterd, niet gevonden, althans geen kwaliteit, kwam ik Groninger mosterd met lamsoor tegen.)

Mosselen
Sinds gisteren draaien de Phillipiense mosselrestaurants weer, maar de sfeer is in mineur.
(Waarom?)
Ik ga binnenkort mossels in een aantal variaties (en papillotte) in alufolie grillen. 5 mossels met bier en een stukje ajuin; met wijn en een beetje knof (zoals gij altijd schrijft); met tomaat en verse thijm; met rode wijn en spekjes...
Waw!

Curnonsky ["Le prince des gastronomes"]
Dat is van Prins Curnonsky (die moet ge kennen...).
Ge moet altijd de smaak herkennen van wat ge klaarmaakt.

Ja, Curnonsky ken ik dus. Las zijn biografie.



Hij was reclame-man en uitvinder van Bibendum, de alles-drinker oftewel de alle hobbels opnemende autoband van Michelin. Het Michelin-mannetje...



Curnonsky: cur non sky, waarom niet (een naam eindigend op) sky, zei iemand, toen hij een schrijversnaam zocht. Dat was in de tijd van Tsjaikovski (of hoe schrijf je dat), Tucholsky e tutti quanti.
Ik heb wel wat Tucholsky gelezen, niet veel, maar of hij over eten schrijft? Hij hield er wel van, maar kon het dikwijls niet betalen.
En over Tsjaikovski gesproken: wie kent de 1712 Overture? Niet de Ouverture 1812 dus!
Bij mij verkrijgbaar als je A] een grote mailbox hebt en B] plechtig belooft de Ouverture 1812 ervóór te beluisteren.