donderdag 9 februari 2012

Slotlapje nog eens, wijzende standbeelden en Frietopia


O, en der wordt over mij getwitterd! Wat is dat? Is dat goed of slecht?
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Ik schrik me dood...

kardoen

Eerst maar even die kardoen van gisteren.
Kardoen prepareren, zie enkele dagen geleden.
Koken met wat bloem, iets azijn en iets kruidenbouillon-blokje erbij dus. Hou het knapperig.
Afgieten.
Duitse bief in flink boter bakken. Uit de pan.
In de boter ui, knof en wat lombok.
Wat droge sherry, wat laurier...
Stukkies kardoen er in opwarmen..., linzen er in opwarmen terwijl die Duitse bief er op ligt, + deksel.

linzen

Dronk weer die Norton, maar nu een Malbec. Lekkerder dan die Syrah, maar die Syrah reageerde verheugd op een hap forsch sterke Limburger, terwijl die Malbec er uiterst lauw op reageerde.
Dus dat "Buy on apple, sell on cheese" dat wordt "Buy on apple en on Limburgse kaas".

O ja. Dat slotlapje van laatst, die araignée. Las in de Dictionnaire du Gastronome over de "slagers-stukken" (morceaux de boucher), minder bekende maar uiterst lekkere stukken rund, waarvan men dacht dat de slagers ze achter hielden voor zichzelf. Longhaas staat erbij, maar ook die araignée.
Ik denk wel dat ik weet hoe dat komt (kompt). De mensen kennen het niet omdat het een hoop gekloot is om het voor de leek bruikbaar te presenteren. En dát is de reden dat ze het zelf houden...
(Uhh, daarvoor hoeven we bij die Sleurslager hier in het dorp niet bang voor te zijn; "Twee kalfsschitzels graag." "-Meneer, dát verkopen wij niet!")

rundvlees

Vandaag donderdag, ongepubliceerd recept.
Maar daar wacht ik natuurlijk even mee tot morgen, als ik vanavond met die rice cakes heb geëxperimenteerd.

O ja! Kreeg vandaag AOW toegewezen. 765 en niet meer omdat ik 14% van m'n leven in het buitenland heb (hep) gezeten (waarvan een belangrijk deel van 6 jaar of zo niet klopt).

En, eindelijk, Frietopia hier.

Grote Markt Brussel

Corrigeerde vandaag huiswerk.
Een van de opgaven was in een site over Brussel een pagina Routebeschrijving te maken. Een cursist koos daarbij deze foto. Mooi! En net als ik had ze die horizontaal geklapt, opdat ie niet naar buiten het beeld wijst. Prima.

Deed me denken aan twee andere wijzende beelden.
Als ik van het vliegveld van Lissabon de stad in reed, dan kwam je op een rotonde waarop enorm veel wegen uitkwamen. Maar de weg die ik moest nemen naar mijn hotel werd me door de markies van Pombal, standbeeld op dat plein, (hij reconstrueerde Lissabon na de grote aardbeving) precies aangeduid, wijzend naar de straat waar ik moest inrijden.

O en in Luxemburg-stad wijst de groothertogin-moeder naar de ABN...

J P Franssens

Alleen op de wereld in 80 dagen, J-P Franssens

We hadden het vanavond over Fischer, Jan was een vrolijke soldaat.
Ja mooi, maar het mooiste is Een koning...
Zie hier.

"Ja maar, zeiden de zoons, ja, maar dat is geen liefde"
Nee, "Ja maar, zei ze, ja, maar dat is geen liefde"

"Zoenen staat niet in Koenen, zei de geleerde"
= "Zoenen staat niet in Koninklijke kringen, zei de geleerde"

We hadden het ook over Dylan en over Leadbelly. Frankie & Albert.

Leadbelly

Leadbelly hier.

Dylan hier.