donderdag 2 februari 2012

Kwas, Baskische prei'tjes, Nico Tien, en de heilige Isidorus van Sevilla


(Hoor trouwens net dat de "kijkcijfers" van dat zeurderige milieu-culiblog, hoe heet het ook weer, o ja, Foodlog, dramatisch teruglopen.
Ja logisch. Dat is van een soort mentaliteit als van die lui die tegen kerncentrales protesteerden...)

Foto's vandaag: de kazen die ik in Frankrijk at, althans een selectie.
Wordt vervolgd.
Zette ze net op een disk voor Van der Leij, de beste kaashandel van Nederland.
Uhh, niet alle foto's heb ik zelf gemaakt. (Dank, bijdragers!)

Abondance kaas

Een bekende van mij, T., vindt Beaufort erg lekker. Ik zeg Probeer één vallei verder ook eens, Abondance. Hierboven.

(Als ik mei of zo weg ben uit dit van schijters en lafkoppen vergeven Groninger landschap dan zal ik, behalve twee of drie mensen (C, T, PJ), Huis de Beurs missen en Van der Leij. En verder niks.)
(Uhh, Ede Staal, die neem ik gewoon mee.)

Maar goed, donderdag, dus ongepubliceerd recept.
Recht door zee.

Geen vaag gekwaak.
Geen gelul.

Pats!

Kwas, Rusland
Toast 1 kilo sneden bruin brood.
Doe ze in een forsche pan, in negen liter kokend water (afhankelijk van het soort brood wat meer of wat minder; droger: meer).
Laat drie en een half uur sudderen (afhankelijk van het soort brood wat meer of wat minder; compacter: langer).
Laat afkoelen tot onder de 20 graden.
Doe er 25 gram muntblad bij, 25 gram gist en 300 gram (bruine!) suiker.
Laat vijf en een half uur staan (afhankelijk van het soort brood wat meer of wat minder; minder zoet: langer).
Als het begint te schuimen afgieten door een zeef en doe in flessen.
Doe in de flessen elk wat rozijnen, 50 gram totaal.
Zet op een koele donkere plek.
Als het niet meer verder gist (de flessen staan in een plastieken bak dus) kan je de flessen sluiten.
Na drie dagen is het drinkbaar.

Auvergne kaas

Super oude kaas uit de Auvergne. Moet met krammen bijeengehouden worden tegen totale ineenstorting...

Foodlog kaas...

Uhh, Kleuter Woutwijk kaas!

Gisteren die prei'tjes op z'n Baskisch.
Alleen het wit van dunne prei'tjes (hoeft niet zo dun als op de volgende foto) heel lang stoven in groentenbouillon met wat witte wijn.
In ieder geval moet de buitenste rok er af gehaald worden, misschien wel twee, en zeker moet ná het stoven weer de buitenste rok er af gehaald worden.

Serveer met mooie olijf-mayo.

Ik at erna langzaam rauwe in boter gebakken krieltjes, en daarnaast ui, knof, Tivall naturel balletjes, wat dark soy erdoor, wat sambal, wat witte wijn...
Prima hoor!



Mail van L. (dank!)

Dag Maarten
Door dat boekje van Elisabeth David bedacht ik dat ik zelden een van mijn kookboeken raadpleeg. Het enige kookboek dat ik echt niet zou willen missen is "Het nieuwe Chinese kookboek Yan-Kit", Nederlandse vertaling en bewerking: Kwee Siok Lan.

Ik ben niet de enige die het boek waardeert, menig keer heeft een bezoeker hier thuis me dat boek proberen af te troggelen. (Ik zie zojuist dat ik de eerste druk uit 1985 heb en ik geloof dat ik het bij de Slegte heb gekocht).


Ja, en diezelfde hep ik net bij Boekwinkeltjes besteld.
17,50 ex porti...

Hou op met goeie kookboeken te noemen!

Eind jaren tachtig (van de vorige eeuw) was er op televisie een kookprogrammaatje, gepresenteerd door, ik meen, Regine Clauwaert. De chef waar het om draaide heette Nico Tien. Ik meen dat hij een restaurant had in Leeuwarden. Voor het eerst zag je iemand werken met een wok en met dat vierkante hakmes. Veel marinades, lente-uitjes, gemberwortel, Spaanse peper, Shaoxing wijn, enz. enz.

Die Tien eindigde de meeste recepten met: "Vergeet niet voeg tot slot een klein beetje sesamolie toe".

Nou was die Tien ook nog een heel gedistingeerde, knappe, rustige man, kortom alles wat de doorsnee Nederlandse vrouw niet thuis heeft zitten en ook die Clauwaert niet, want die stond ter plekke verliefd te worden. (Er zijn wel eens in de media opmerkingen over gemaakt want iedereen kon dat constateren).

Na de serie hebben we Clauwaert niet meer op de Nederlandse televisie gezien, vroeger presenteerde ze nog wel eens een kunstprogramma en Tien is ook helemaal van de buis verdwenen. Zou een "eventuele" mevrouw Tien zelf het hakmes eens ter hand hebben genomen??.

Ik kocht dus, lang geleden, dat Chinese kookboek en welke recepten staan erin? Ik herkende de recepten van Nico Tien. Op de omslag staat een foto van een heel beschaafde Chinees/Hollandse vrouw, het zou best wel eens Mevrouw Tien kunnen zijn. Dag, L


Ja Tien (tiën) is een bekende Chinese naam. En Nico is -niet bij jou in het zuiden maar wel in midden Nederland- een vrij normale vrouwennaam.

beaufort kaas

Beaufort

Twee dingen geleerd vandaag.

Isidorus van Sevilla, de heilige die de patroon van de internetters is hier (alle links hier in een nieuw venster). Wat een gelul!

En dat een Lijger een kruising tussen een leeuw en een tijger is. Nou ja, de smeerlappen. Ik ga toch ook geen chimpansee neuken?

Maar ja, aan de zuidkant van de Rif, waar de Sahara begon, daar had je een pension van een vrouw die met een orang oetang sliep...

Nou ja.

Brie de Coulommiers

Brie de Coulommiers

Wilde wat Ede Staal laten zien, maar van hem is niks video te vinden.
Hoor (dus, enkel) Het is nog nooit zo donker geweest hier (alle links hier in een nieuw venster).

Er komt nog wat meer. Vond video's!