maandag 31 januari 2011

Eerst maar even


een Luxemburgs recept, kip met Riesling, wat ik vond toe ik zocht op "au riesling". Ja, want je hebt in Luxemburg een soort worstenbroodjes waar tussen de worst en het omhulsel een Rielsing gelei zit. Enorm lekker. Er zit ook een soort venstertje in, met zo'n soort duikboot rand eromheen. Mijn pleegkinderen spraken dan ook van Duikboten. Maar goed, het heet "Huppeldepup au Riesling" dus ik zocht op "au riesling" maar vond enkel die kip hier (alle links hier in een nieuw venster).



Had het met iemand over Portugese wijnen. Hadden het over Bairrada (search the blog) maar ook over het perfecte wijnhuis CRF, Carvalho Ribeiro Fereira. Zie bijvoorbeeld hier. Hun Branco reserva, wat belegen witte wijn, is perfect. En die rode met die rode lak rond de kurk... Zie ook hier.

Deze link hier kreeg ik van L. Mooie muziek en mooi werk, maar ik heb een hekel aan Youtubes die "plaatjes met muziek" zijn. Dat is zowat altijd promotiewerk. Daarnaast geloof ik dat je een -bijvoorbeeld- schilder zonder diens uitdrukkelijke toestemming niet moet koppelen aan een bepaald muziekje of gedicht of zo.
Uhh, dat koppelen, dat is ook een soort van misplaatst "Kijk mij eens, ik kan óók kunst maken".
Ik hoor wel of we het ermee eens zijn of niet...



Gisteren
Groene aspergetips, zalm, kriel, beurre blanc met Pernod.
Moet nog even op zoek naar de -separaat gemaakte- beurre blanc-foto's. Ff onvindbaar.



Groene aspergetips (peperduur...) in tweeën en in koud water. Uurtje, goed uitlekken, drooghusselen in theedoek.
Olijfolie, sjalot, knof...
Grove witte peper, iets tuinkruidenblokje...



Sauteer de dikkere helften van de aspergepunten kort op hoog vuur in de pan met de sjalot, goed roerend. Wokkend zeg maar.
Heel kort de puntjes meebakken, witte wijn, vuur wat lager en inkoken.
Zalm op gril-pannetje, met boter.
Kriel hadden we van de dag ervoor. Opwarmen.



En ja, die saus. Als ik die heb teruggevonden, dan ziet u het!

Maar nu: kijk! Zo kenne we mekaar weer!
Mail!
Beste Maarten,
volg je blog dagelijks, deze keer kan ik het niet laten:
is dat wat je zoekt?
Hier.
Foto lijkt op een onderzeeër...
Groeten uit Wageningen
G.


Ja dus.
Fantastisch!
Dank!!

Uhh, Wageningen... Daar startte ik ooit een restaurantje op voor mensen die niet zo in de horeca vertrouwd waren. Geen idee meer hoe het heette. Was Surinaams Mexicaans, zoiets zeg maar. Zuid Amerikaans.

Ik heb er ook gekookt in Zeezicht. Vego natuurlijk, maar met de andere kok (Uruguayaan) kookten we stiekem gegrild lamhart of zo...

Ik heb er ook een keer hapjes gekookt voor een commune. Van Doesburglaan, net in die rare hoek in de weg. Bleek een huldiging te zijn van Duivendak en Volkert, voor die bomaanslag op die plee in dat ministerie. Rara...

"volg je blog dagelijks": O! Ben jij dat!¬]] ("Ik heb al uw boeken gelezen!" -"O, bent u dat")

Zocht op gegrild lamshart en vond Theresa de Lisieux. Tsja. Gegrild lamshart...



Heilige "Sinte Theresia'tje van het Kind Gods" vroeg zich af wat haar taak zou zijn in de kerk.
En toen ze het wist zei ze "In het hart van de kerk zal ik de liefde zijn. Mijn missie in de kerk is de liefde te zijn in het hart van de kerk, want zonder liefde, zonder liefdadigheid heeft wat voor werk ook, geen enkele zin. Maar hoe moet een menselijk wezen zich neerzetten in het hart van de kerk en getransformeerd worden tot liefde?"

Tsja.

Recept
Inktvis, Indonesisch
Maak de inktvis schoon, zie eergisteren, snij in de lengte open en snij in reepjes.
Bak kort in arachide-olie tot ze stevig zijn; haal uit de pan.
Bak ui en knoflook in de pan, voeg geprakte tomaat uit blik toe met het vocht en breng op smaak met gembersiroop, ketjap (manis en ook wat asin), foelie, kruidnagel, gebroken ketoembar, sambal en daoen djeroek poeroet.
Breng aan de kook en laat 10 minuten zacht stoven.
Kook in, proef op peper en zout (dat wil zeggen: voeg eventueel sambal toe en/of ketjap asin) en warm er de inktvis in op.



"Bek inktvis" (Of is dit een octopus?)