donderdag 8 februari 2018

Oesters en zo

















Ik zou voor eten zorgen, zondag, maar ik heb er geen flikker zin in. Yu-Mei meldde me dat ze een kistje oesters mee zou nemen en ingrediënten voor allerlei sausjes (goedbedoeld, maar ik vind oesters in al hun eenvoud het lekkerst).
Ik wil iets doen met zoete uien, soubise of zo. Je recept met "deftige uien” zou leuk kunnen zijn. En nu kom ik ineens, had het al langer apart gezet, je recept: “Tartiflette met zoete uien en Langres” tegen. Dat zou ook heel goed kunnen. Ik vind de verse worst van de slager, met venkelzaad en rode peper, ook heel lekker.
De aardappelgratin van Sylvia Witteman vind ik ook lekker. Allerlei kazen heb ik in huis, o.a. Langres (heerlijk). Ik heb ook heel duur Italiaans ijs en heel veel slagroom.

Je hebt leuke recepten en een vrolijke toon, het leest fijn en “aansporend tot koken”. Wat bedoel je nu met “peper breken”. Ik ken alleen de bolletjes.

Kan jij op Facebook de pagina van Charlotte Mutsaers bekijken? Ze heeft een foto gepubliceerd van die kamer die ze huurt in Oostende, boven de vroegere schelpenwinkel.  Nondeju, beneden de kruidenier, aan de overkant die goede viswinkel, stukje verderop die fijne bakker, lekker koffie drinken op de andere hoek, de markt voor de deur...

















Van die familie Brandt Corstius komen we ook nooit af. Die Aaf met die lange treurige kop en die broer met die poppenogen. Bah. Moet ik altijd denken aan, heb het al eens over hem gehad, Jango Edwards. Hij was een succes als entertainer, hij sprak ooit zijn vader daarover en die antwoordde bedroefd, zo ongeveer “Maar jongen, hebben we je vroeger zo verwaarloosd dat je nu al die aandacht zoekt.” Nou daar moet ik altijd aan denken als ik de familie Brandt Corstius zie of hoor. Alle registers worden door die mensen opengetrokken als ze maar aandacht krijgen. Hebben ze ook nog van die luid sprekende paardenkoppen in hun kennissenkring, bv. Pauline Cornelissen. Geef de haver maar aan, hinnik, hinnik.

Op de radio wordt Karin Hamersma over kerstmis en eten geïnterviewd. Ze eten thuis met Kerst gewoon boerenkool, maar dan wel met een Franse worst, speciaal door een Franse slager gemaakt . Zou ze familie zijn van de “Grote Hamersma” waarvan je hoopt dat, als zijn eigen kop een kurk was, dat die dan ”plop” weg zou schieten?

De hond is inmiddels de natuur in.

Dag, Loek