maandag 12 februari 2018

Friet en zo

















Ik hoorde zojuist dat Zwerts in Azië is uitgenodigd om met zijn frites daar een nieuwe, grote afzetmarkt te creëren . “Wat is uw geheim” vroeg reporter, antwoord "Geduld”.  “Wat voor aardappelen?”. Hij noemde niet de Frieslanders. Een kennis van mij die daar aan het schilderen was, heeft meegemaakt dat de zaak niet open ging toen de Frieslander op waren.

Ingezonden brief:
Ik kwam al bij de friture van de fam. Zwerts toen ik nog in de wandelwagen zat. Ik ben geboren in 1963, dus dan heb je een beetje een idee hoe lang dat geleden kan zijn. Maar ga er maar van uit dat ik er al zo'n 50 jaar kom. Het begon met de tante van Martin, Martha Zwerts. Die gaf een nieuwe dimensie aan 'Eindhoves vloeken'. Het was was meer mopperen, maar ze nam daarbij geen blad voor de mond. Dat moet zo rond 1965/1967 geweest zijn. Later nam haar broer Piet Zwerts de zaak over. En inmiddels staat Martin Zwerts (zoon van Piet) er met zijn Annelies. Drie generaties Friture Zwerts. De oude kleine frietzaak (een deur naar rechts) vond ik het gezelligst, maar ik kan mij voorstellen dat die niet meer in deze tijd paste en er dus iets moest gebeuren.
Nergens ter wereld heb ik lekkerdere frites gegeten dan bij de fam. Zwerts op de Boschdijk in Eindhoven. De kwaliteit wordt generatie op generatie scherp in de gaten gehouden. Geen concessies. En inderdaad het markante 'screenen' van de frites.
Frites die niet voldoen aan de "Zwerts Standaard" worden er met de hand uitgepikt en weggegooid, zowel voor als na het bakproces. De gezellige sfeer blijft onverminderd aanwezig. Je kunt er een jaar, of nog langer, niet geweest zijn en iedere keer voelt het als thuiskomen. Je wordt haast overvallen door een hartelijkheid die "wij in Holland" (ik kom uit Baarn) al lang niet meer kennen. Ik kom niet zo vaak meer in Eindhoven (helaas) maar geloof het of niet, ik heb Friture Zwerts in mijn routeplanner in de auto als Point of Interest geprogrammeerd staan. Als ik in de buurt ben... Een druk op de knop en ik sta binnen een mum van tijd voor deur. Wat ik eigenlijk zeggen wil; de beste frites van het westelijk halfrond en ver daarbuiten eet u bij Friture Martin Zwerts!

















Leuk hoor, ze krijgen allemaal van die originele kindertjes. De appel valt van de boom recht in de kruiwagen, zoiets. Deze is van Onno Kleyn. Foto van Oof, zo kennen we mekaar weer...

Mangiare!
Vanavond om 19:30 u op NPO Radio 1: Yolanda van der Jagt over het maken van recepten voor supermarktbladen; Puck Kerkhoven gaat á la minute aan de slag met kliekjes; man met de microfoon Chris Bajema onderwerpt zich aan een cursus kimchi en charmante assistente Francien Knorringa presenteert een nieuwe inzending van onze luisteraarswedstrijd 'Met de paplepel'. Presentatie: Petra Possel
Reacties
Boyd VZ Wat ik mij afvraag, dat is waar Jonah Freud is gebleven. Is ze gestopt of speelt er iets anders?
Annemiek Weij Yes, same here!
Marion de Koning Ook ik ben nieuwsgierig. En mis Jonah.
Jonah Freud Ze is niet uit zichzelf gestopt nee. Ze is er uit gebonjourd.
Boyd VZ Huh? Waarom? PB me anders, ik zwijg over wat ik lees. ‘Horen, zien en zwijgen’ is mijn tweede naam.
Volgens mij is bij mij de boel daar geëxplodeerd rond 20 oktober...

Dag, Loek