zaterdag 14 februari 2015

Landen: België




Den Belgiek


Ik zit dus nog een week in het binnenland van Turkije, een land waarvan ik de keuken niet goed ken, omdat ik er enkel kort in de hoofdstad was, en op enkele plaatsen aan de kust (schip).

Elke dag een automatisch gepost verhaaltje wat ik vóór mijn vertrek maakte.

Steeds een land waarvan ik de keuken waardeer. Steeds een drie gangen keuzemenu (vego, vis, vlees), wat ik zou maken als een hommage aan dat land.
Eén voor-, één hoofd- en één nagerecht schrijf ik uit, op de rest kan je een Google doen op de locale naam voorafgegaan door het woord "recipe"; zo krijg je veel Engelse recepten, en de aanhalingstekens voorkomen dat je wordt gevraagd of je toch niet receta of recette of ricetta of Rezept of... bedoelt.

Voor de andere afleveringen klik je in het archief links.


Entrées

Fondue parmesan
Geen fondue, maar kaaskroketten

Tomates crevettes
Zie het recept

Gebonden ossenstaartsoep


Tomaat met garnalen

Dompel niet te grote tomaten even in kokend water, haal ze er uit en pel ze.
Snijd het kapje er af en hol ze goed uit (alle waterige troep er uit).
Vul met gekookte grijze garnalen, met wat mayo erdoor (goeie!) en wat bieslook, een en ander op smaak gebracht met iets versgemalen witte peper.
Koel enigszins en serveer met citroen.




Hoofdgerechten

Œufs mornay met spinazie
Eieren, kaassaus en...
Zoek op die eieren zonder die spinazie, want mét dan krijg je œufs mollets à la florentine
Ook wel lekker maar dat is zonder kaas

Anguille au vert
Paling met groene kruiden

Gentse waterzooi
Zie het recept


Waterzooi met kip

Trek een mooie kippenbouillon met ook bleekselderij (en natuurlijk prei, ui, tijm, laurier)
Bak in wat boter ui, knof, prei en wat knolselderij.
Voeg de kippenbouillon toe en wat witte wijn; roer goed om, laat even doorkoken en kook er dan stukken kip in. Kook er ook niet te kleine stukken aardappel in, en eventueel niet te grote stukken wortel.
Voeg, zodra de kip gaar is, eventueel gekookte garnalen en/of mosselen toe, en/of gekookte fruits de mer.
Maak aan met een mengsel (goed geklopt) van room, ei en maizena.
Serveer op een soepbord waarop een stevige snee boerenbrood.




Nachtisch
 Ja, want ze spreken er ook Duits...
(Ik was ooit in de "hoofdstad" van het Duits sprekende deel, Recht. Het fascisme walmde er uit de herenboerderijen)

Koninginnerijst
(Je vindt dat aangeprezen als Nederlands. Gelul.)

Pruimen met Gueuze
Zie het recept

Mattentaart
Bladerdeegtaart gevuld met een mengsel van melk, karnemelk, eieren, suiker en amandelen


Pruimen met Gueuze

Gedroogde pruimen (als erg droog: iets geweekt) heel langzaam laten stoven (deksel, uiterst laag vuur) met kaneel, suiker en flink Gueuze.
Als de vloeistof iets stroperig begint te worden de pruimen (en de kaneelstok) er uit en verder inkoken tot nogal dik.
Over de pruimen gieten en laten afkoelen.
Bij vanille-pudding of rijstepap.