zondag 20 oktober 2013

Luik en diversen



Vandaag Luik

Grand Curtius
Een schitterend museum met een ongelofelijke collectie
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
Egypte, Romeins, wapens, meubelen, glas...

Op de voorgrond La Batte, de grote zondagmarkt
Veel Italiaans spul natuurlijk, vanwege al die Italiaanse mijnwerkers 

"het gebrek aan stedelijk schoon", zie onder

De pers

Habets weer, NRC.

De ongepolijste charme van Luik is het gebrek aan stedelijk schoon.
Gottegod wat een ontzagwekkende onnozelaar is die man...
Ik gebruikte voor mijn SketchUp cursus (3D gebouwen maken) juist Luikse architectuur in het voorbeeldmateriaal!

En hij blundert verder.
Luikse siroop is een stroop van peren en appels.
Ja, dat is Maestrichter Stroop ook. En Limburgse Stroop ook. Zie dit blog, de 16e deze maand. En als je er echt verstand van hebt dan weet je dat Luikse Stroop gemaakt wordt van appels en peren én dadels (en dat Maestrichter Stroop gemaakt wordt van appels en peren en druiven).


Het Guillemins station
Calatrava
"het gebrek aan stedelijk schoon"

NRC strompelt verder

Spoel de lamstongetjes goed af.
Spoel die NRC onnozelaartjes eens goed af kan je beter schrijven.
Laat de tongetjes op laag vuur twee uur zachtjes koken.
Laat die kletsmajoortjes in hun vet gaarkoken. Lamstong twee uur koken...


Maar de Volkskrant kan er ook wat van

...de verschillende soorten kurkuma
Jazeker. Allepey Finger, Rajapuri, Madras, Erode, Salem, Sangli, Nizamabad, Roma, Suguna, Sudarsana, jazeker. Maar waar kan je die hier vinden dan, als er blijkbaar discussie over is?
...er moeten keukenmachines, slowjuicers en supersonische eiersnijders worden aangeschaft
Door jullie misschien.
Als ik een recept klaarmaak...
Nee, iets verzinnen is er niet bij nee.
Onno Kleyn vindt de nieuwe droge witte Aldi wijn (literfles) goed. Nou, dan heeft ie geen smaak. Ik schreef hier laatst nog dat tot mijn verbazing die wijn nou juist níet goed was. Vies zoetigje erin.
Gasconje wijn ja. Net als die Gasconje huiswijn van veel kleine supermarktketens, welke wijn wél te drinken is. (Kijk op het etiket; "Gebotteld door PVG voor Superunie").

De Nederlandse culinaire journalistiek...
De culinaire Jostiband...


"het gebrek aan stedelijk schoon"

Producten

Waarom staat er nu in ene AH als merk op die verse Veluwse rookworsten?
Ze zijn gelukkig nog wel steeds van De Roller Barneveld, dat kan je op hun site zien (hier).
Je moet enorm oppassen met AH.
Nu is ook Euroshopper afwasmiddel Basic afwasmiddel, ietsje duurder, maar als je gaat rekenen dan is dat in ene dus wel 35% duurder...
"Het blijft dezelfde kwaliteit", ja, dat moest er godverdomme nog eens bijkomen, dat het duurder én slechter wordt.

Die Ilja Gort die had een tijdje geleden toch zo'n enorm gehijg en geblaas over kurken?
Ik kocht die niet echt goedkope La Tulipe Merlot Prestige 2011 en daar zat mooi een composiet-kurk in, in plaats van een echte.
Redelijke wijn daar niet van. Tikkeltje zwaar.

Hahn schreef in Elsevier over zeelt.
Het ging over riviervis, en dan is zeelt geen goeie keuze.
Er is weinig riviervis die in het algemeen zo gronderig smaakt als zeelt. En trouwens kijk eens op de Franse Wiki bij zeelt (tanche). De eetbaarheid wordt niet eens genóemd. Wat logisch is voor een vis die vooral leeft in stilstaand water...


De kathedraal
"het gebrek aan stedelijk schoon"

Links

Comfort Food hier.
Dank T.

Vita Romana hier.
Dank Loek.

Ossenstaart met merg hier.
"De buitenkant moet heel blijven". Nou, een waar slagveld zeg maar. En wat een sap er verloren gaat met al dat gekloot.
Dat is flauwekul koken waarvan de smaak van de BBQ en van de ingekookte fond komt, en niet van het vlees zelf.
"Luchtige crème van polenta", lazer op...

De Franchitti crash hier.
Ja dat is niet culinair nee.


Hors-Château, het oude buiten-de-muren
"het gebrek aan stedelijk schoon"

Planning

* Gebraiseerde bleekselderij, gepocheerde eieren, mooi brood

* Lagen runderlap en biet uit de oven, met doperwten en rode wijnsaus

* Chana dal (mini split-kikkererwten) met gefrituurde tempeh, po ku paddestoelen en panang curry

* Pizza (home made natuurlijk) met die lekkere Italiaanse kerstomaat uit blik, en Camembert

* Welsh Rarebit ("tosti" met kaassaus met Porter en mosterd); eikebladsla


"het gebrek aan stedelijk schoon"

Varia

Ik mail Bouillon! (hier).
Ik schrijf "Kunnen jullie ff doorgeven hoeveel bezoekers jullie krijgen van hier vandaan, van die links die ik naar jullie zet? Ik bedoel dan kunnen we ff afrekenen."

Verdomd. Geen antwoord...


Het Tabacologisch Museum in Groningen moest sluiten (al langer geleden, maar ik kwam er laatst langs en toen herinnerde ik me het) omdat roken ongezond is.
Dus nou zit ik te wachten tot al die kruisigingen uit al die musea weg zijn, want kruisigen, dát is pas ongezond!


Zag ergens in een grote tent klungel bediening.
Ik dacht Ze moeten die lui eerst een week in een drukke friettent laten werken.
Net zoiets als een hond nemen en als je die behoorlijk weet op te voeden dán pas aan een kind gaan denken.


Mooi Loek, die film Il Gattopardo.
Zie hier.
Wel een beetje een tijdgeladen operette-achtig kostuumdrama, maar toch.

Laatst zag ik Los Santos Inocentes.
Zie hier.
O wacht! Daar schreef ik al over.


De website van het Rijksmuseum kreeg een prijs.
Zie hier.
Wat een doolhof...


"het gebrek aan stedelijk schoon"
De blaasbalg, de windbuil, de culinaire airbag...