vrijdag 4 oktober 2013

Haring















Dinsdag op de markt, de hond krijgt er altijd kibbeling. De marktman stond haring schoon te maken, een mijnheer kocht drie “vuile exemplaren” voor 2, 50 euro. Ik vroeg “Zou dat mij nou ook lukken, dat haring schoonmaken?” De marktman “Ik doe het je voor: kop eraf, ruggengraat eruit, buik open, ingewanden eruit, graat eruit, met mes mooi leeg “schrapen” ene kant, dan andere kant, haring dichtklappen en zilveren vel eraf trekken en eventueel  vis nog een beetje bijsnijden”, zoiets dus. Hij gaf de hond een halve haring en mij ook een. Ik vond de vis veel te zout en zei dat tegen de verkoper. Toch vond ik het “sneu” om die drie “vuile” haringen niet meer te kopen en heb dat dus wel gedaan. Het is me min of meer gelukt ze zelf schoon te maken.

Vanmorgen bij Jumbo kocht ik drie haringen voor Mevr. A. en hield er rekening mee, dat die inmiddels ook al erg zout zouden zijn. Er werd reclame gemaakt voor smakelijk uitziend brood: duivenkater met basterdsuiker. Ook dat nam ik mee. Mevr. A. pakte een haring, nam een hap en zei “Veel te zout”. Ik sneed dikke sneden Duivekater af en belegde ze met haring. Mevr. A. nam een hap en zei “Heerlijk, haring met wittebrood helpt Leiden uit de nood, dat was toch vandaag Loek, maar dan lang geleden?"

Ik dacht: het is zo slecht nog niet wat Mevr. A. zoal eet in behoorlijke hoeveelheden: haring, makreel, haring in tomatensaus, bruin brood en krentenbrood, kaas (hele jonge, het enige ongezonde)(Loek), tomaten, pasta met uien en tomatensaus, pannenkoeken, allerlei yoghurtjes, mandarijnen, bananen en soms ander fruit. Drank: thee en een paar pilsjes. Ze gebruikt geen zout.