dinsdag 5 maart 2013

Kookboek van Anne Scheepmaker



Karel van het Reve (Luisteraars!)

Over de hele wereld verschijnen veel kookboeken. De winkels liggen er vol mee. Men zegt dat boeken over koken en boeken over cactussen het best verkocht worden. Ik lees die boeken nooit, want ik heb helemaal geen verstand van koken. Er zijn maar een stuk of drie, vier gerechten die ik zonder vreemde hulp kan klaarmaken: macaroni met ham en kaas, capucijners met rijst en spek, pannekoeken en appeltaart. Dat laatste, die appeltaart, is mijn specialiteit. Als je die wilt maken moet je het gewone recept voor appeltaart volgen, met dit verschil, dat je minder boter en minder suiker moet gebruiken dan in het recept staat. Verder moet je er geen rozijnen in doen, maar wel veel kaneel op iedere laag appelschijfjes strooien.
     Hoewel ik, zoals gezegd, eigenlijk dus helemaal niet van kookboeken hou, heb ik dezer dagen toch een heel leuk boek over koken gelezen. Het is enkele weken geleden verschenen, het is gemaakt door Anne Scheepmaker en het heet Koken voor Napoleon. Het is geen gewoon kookboek, maar het bevat alleen recepten die iets te maken hebben met min of meer beroemde historische personen, zoals Napoleon of Oscar Wilde. Je vindt in dat boek Koningin Elisabeth de Tweede, Lodewijk de Veertiende, Picasso, Anton Tsjechov, Frederik de grote, Alexander de grote, en vele, vele anderen, zoals Agatha Christie, prina Charles, Willem Frederik Hermans en Cees Nooteboom. Het boek bevat ook uitspraken van bekende mensen over eten, zoals de bewering dat de Engelsen slecht eten en goede tafelmanieren hebben, of de uitsprak van Bernard Shaw, dat je aan tafel weinig en met verstand moet eten, en veel zonder verstand moet praten.