woensdag 28 september 2011

We hebben in Groningen geen behoorlijke Turk,


maar we hebben wel dit hier (alle links hier in een nieuw venster).

Ik bedoel, je moet je tekst toch ergens mee beginnen.

Gisteren was ik in Groningen, kookte dus niet, en de dingen die ik kocht hebben jullie al gezien.



Dit lees ik momenteel. Had haast gezegd "Dat schreef ik al", met betrekking tot die Arles-vrouwen, maar dát was dus het eindje van de Van Gogh brieven, niet het begin van de Multatuli biografie, ondanks het feit dus dat die Arkes vrouwen over Van Gogh én Multatuli handelden. Nou ja, laat maar.

Weet nog niet of ik het Multatuliboek goed vind. Het is enorm uitweiderig.

Planning, eerst maar.
Vanavond mosselen. Daar moet ik nog wel een hartig woordje over spreken met die vishandelaar. "Neeltje Jans mosselen". Ik zeg Zijn dat die hangmosselen? Ja. Nee dus, zag ik toen ik thuis kwam.
Maar goed, mosselen, gebakken aardappelen (rauwe lang langzaam gebakken schijven) en forsch soepgroente en zo bij die mosselen. Zie morgen.
Morgen en overmorgen weet ik nog niet. Iets met geraspte kaas die ik over hep, en iets met Groninger worst, die ik ook een over hep.



Bruno Rotival, dank PJ.
Uhh, ik vind het wel een beetje een cult-fotograaf. Net zoiets als Hamilton. Uhh, niet Lewis maar David.
David hier.
Klef. (Uhh, Hamilton, niet Rotival!)
Nou ja, Bob en Dafne is kleffer...
Klef kleffer klefst.

Oud Parijs hier.

Recept
Linzencurry met gedroogd fruit, Afghanistan
Doe gedroogde abrikozen (liefst "zure") of gedroogde vijgen in kokend, iets gezouten water; als het water weer kookt de vlam uit doen en de pan acht uur laten staan.
Kook linzen.
Maak een kerriesaus, liefst met kokos erdoor.
Meng de uitgelekte linzen met de saus en de uitgelekte vruchten, en doe in een ovenschotel.
Warm op in de oven (160 graden).



Er kan ook bijvoorbeeld gekookte lamstong door, of er kunnen, voordat het de oven in gaat, eieren boven gebroken worden. Maak na de toevoeging van elk ei ruimte in de diepte daarvoor door er een lepel naast te steken en die lepel van het ei weg te trekken, horizontaal.

Maar goed.
Cuby and the Blizzards hier.
En 1968 hier.
Life in the Low Countries ain't no fun hier.
Doornroosje Nijmegen hier (iets té Dylan, en later die trombone of schuiftrompet (want dat is niet hetzelfde) of hoe heet het, die vind ik enorm inspiratieloos).
Chassé Breda hier.

Interview hier.



Aanrader, over trombones gesproken.
C.C.S. Crone, De Schuiftrompet. Boekwinkeltjes.nl.