vrijdag 2 september 2011

Eerst ff die kaasboer op de markt


Op de markt in Groningen. Hoe heet ie ook weer. Vanaf de Grote Markt komend de eerste rechts in de linker rij. Feliciteerde hem met die Stilton van dinsdag, en dinsdag feliciteerde ik hem met eerdere aankopen als overjarige komijnekaas, geitenpecorino, wow Parmezaaan, Cabrales, nou ja, gewoon alles is perfect. Werkelijk.

O ja! Van der Veen. ("Met het derde been". O nee, dat is Van der Steen.)

Uhh, vertelde ik dat niet al allemaal? Van die kaas dan dus?



En nu even De Marktslager, die van die longhaas laatst. Hierboven lamstongetjes die in de vriezer gaan, hieronder varkenstong (deze foto wat duidelijker dan de vorige) voor morgenavond. Met Sambal goreng buncis [boentsjies; boontjes, sperzie] en rijst met verse koenjit gekookt, nasi kuning, rijst geel.



Tsja. Misschien kan je niet tegen dat "herkenbare" vlees. Dat is dan ronduit flauw en kinderachtig. Wel koteletten eten maar geen tong.

En trouwens, eten jullie net als ik maar één keer vlees in de vijf dagen?!

Als ik weer terug ben trouwens hebben ze op de markt varkenshart voor me. Ga ik maken met sinaasappelsaus! Cœur de porc à l'orange.

Uhh, vóór en ná de markt zit ik altijd hier (alle links hier in een nieuw venster). Dat vertelde ik al wel, maar ik gaf de website nog niet.



Gisteren.
Zalmvissticks, paprika, aardappel.
Olijfolie, sjalot, knof, wat lombok...
Laurier, ± visblokje, versgemalen korianderzaad.
Blokjes aardappel... witte wijn... paprikapoeder... proef.
Paprikastukjes erbij...
Bak zalmvissticks (die erg krokant zijn want dun).



Gisteren achter mekaar vier (4!) shitfilms. Uhh, de een na de ander deruit geflikkerd.
Children of men. Aanslagen, ja, maar waar of wat?? Waar gaat het over? Half uur volgehouden en nog steeds: Waar gaat het over??
Perfume. Begint ingewikkeld, iets wat je nooit moet doen. O nee! Man verongelukt op woensdag en iemand vertelt dan de dinsdag ervoor dat ie dood is. Dat kan, maar dan moet je van betere huize komen dan deze lui.
Enemy of the state. Hackman, maar die heb ik niet gezien. Niet echt slecht maar niks voor mij omdat je er zoveel bij moet nadenken. Overigens ook wordt het vrij snel een overdreven verhaal.
Typisch Hackman trouwens: prachtige dingen naast enorme shit.
Changeling. Alweer: Waar gáát het over?? Verder erg goedkope shit.



Markt, Vlaams gebraad. Lekker hoor. Is ongetwijfeld afkomstig uit de schouderkarbonade-hoek. Alhoewel: ontbeende poot?

Machtige en mooie Middeleeuwen hier.

Vrijdag, dus gedicht. Achterberg.

Directeur

Vanmorgen heb ik hem zien fietsen door de lanen.
Zijn bril flikkerde in de zon.
Er schoot een scherpte door mijn ingewanden,
omdat hij me gevangen houden kan

zolang hij wil, want duizend wegen leiden
naar Rome, éen verkeerd gekozen woord
staat nog dezelfde avond in 't rapport
en blijft bewaard tot aan het eind der tijden.

Onmacht en rechtloosheid ontbinden
de ziel, die langzaam onpersoonlijk wordt.
Zo zal ze beter passen in het blinde
systeem van kaarten, dat zijn tafel torst.

Verraden krachten richten zich op deze
mens met het enige tekort:
dat hij mij zólang zal genezen
tot ik een ander word.



Tsja. Geen hospita's doodschieten, dat helpt ook...

(Hep ik al verteld dat ik op die kamer waar dat allemaal is gebeurt hep gewoond?)
("Ja Maarten, al 10 keer...")

Vanavond Les vacances de Monsieur Hulot?



of The elephant man (bien étonnés de se trouver ensemble)?