dinsdag 20 september 2011

Het is al erg laat en moet nog koken,


dus waarschijnlijk ga ik me beperken tot 1] inkopen Groningen, 2] nieuwe planning.



Ik meldde toch laatst met schaamte me in ene te hebben gerealiseerd dat ik nog nooit Pecorino had gegeten? En dat ik Pecorino kocht maar dat die, afgezien van heerlijk, van -afwijkend- geitemelk was gemaakt?
Maar goed. Vandaag kocht ik bij Van der Ley Pecorino romano. Schaap dus. Hierboven. De bedrijfsleider van Huis de Beurs zegt Die droge. Ik zeg Geen idee, want... Maar inderdaad. Droog! Brokkelend... Een super kaas-ervaring! Net zoiets als met die overjarige komijnekaas...



Maar goed, planning.
Vanavond natuurlijk weer beanz met Old Amsterdam, sjalot, knof, lombok, gember, laurier, komijn, rode wijn... "Want het is al laat." (Smaakte voortreffelijk trouwens...)
Morgen kaasfondue Gruyère, met ciabatta en courgette (courgetTE!) om ook mee te dippen.
Overmorgen iets spannends met tofu, bakbanaan en cantharellen (zie hierboven). Misschien wordt die bakbanaan wel voor- of nagerecht...
En zelfs de dag erna hep ik gepland, want die courget (niet courgette) hieronder, die blijft wel goed. In de lengte door tweeën, uitgehold en met gehakt erin (met rauwe sjalot en knof erdoor!) in de oven...



O ja, Groningen. "Sorbet", dat is room-vanilleijs. Tsjonge...

Recept
Linzen met varkenspoot, Frankrijk
Kook varkenspoten die in de lengte opengespleten zijn in water met verse salie en zout tot ze uit elkaar beginnen te vallen.
Af laten koelen, vet eraf scheppen, botjes eruit, linzen erbij, peper, laurier, zie maar.
En dan die linzen daarin koken natuurlijk.
De botjes bewaren voor de kinderen; bikkels.



Anna Späth pruimen, ofwel Roemeense, Hongaarse waarmee slivovits wordt gemaakt. Nu overal op de markt. Lekker hoor!

Zag niet de infofilm, maar de rampenfilm World Trade Center. Nou ja, we weten waarop het is gebaseerd. En trouwens een atoombom op Mekka is minder moeite. Kijk. Maar wij zijn geen woestijnbewoners (wij lopen niet in woestijnjurken, en geven vrouwen gewoon een hand)(o, en we slaan een arts niet op z'n kop als ie je vrouw een hand geeft) en we zijn dus wat geciviliseerder, uhh, aangepaster zeg maar..
Maar een mooie film hoor.



Dit kocht ik vandaag. Want de rubber knijper van de mijne had de geest (barsten) gegeven.
Baster heet het in het Engels, besproeier. Maar dat is precies het tegenovergestelde van waarvoor je het pleegt te gebruiken! Voor basting hanteer je een kwastje.
Dit ding gebruik je om vet van het oppervlak van een saus of soep af te zuigen...
En dat kleine dingetje, dat kan je er op schroeven, dan hep je een kleiner gaatje... Dat is natuurlijk bedoeld voor dat ongelofelijke-shit moleculair koken...



Brussel