donderdag 5 januari 2012

Usquert, Berlage, vervolg


berlage usquert gemeentehuis exterieur

Als je heel goed kijkt, dan kan je aan het -geringe- kleurverschil zien dat dat stukkie boven die klok er later (door Berlage uit eigen zak) is opgezet.
Dank PJ!

Gisteren
Jammie! Gefrituurde kriel met ei uit de oven, sla ernaast.
Maar ja, bij die kriel dus die Dijon majo, en ook nog eens over de sla HP saus...
Burp...
Frituur rauwe kleine kriel ("kriel"; machinaal uit fabrieksaardappelen gehaalde bolletjes).
Olijfolie, rode ui, knof...
Laurier, ± piripiri en nog wat kleine stukkies van die Venezolaanse worst erdoor...
Iets witte wijn, inkoken, proef.
Vet ovenschotel, spul erin, eieren erover breken, zoet paprikapoeder, oven.
Met gemengde sla dus (en HP), en die Dijon mayo naast die aardappeltjes...
Uhh, nauwelijks kruiden gebruikt omdat ik die mayo goed wilde proeven, en die HP naast die salade.

berlage usquert gemeentehuis bouwtekening

Gisteren at ik wat feta bij de borrel, met versgemalen (natuurlijk) Guérande-zout erover, én versgemalen zwarte Lampung peper. Heerlijk, en toen ik het peper-restantje met het laatste blokje bijeenveegde dacht ik Wat zou het verschil zijn met witte peper?
Vanavond witte Muntok peper erover. Dat is toch wat minder... Niet die peper dan dus, maar de combinatie.

Vanavond stond in de planning tofu, die kruisdistelzwammen (kruisdisteloesterzwam, wat 'n naam...) en rijst. Maar ja, ik vergat dus tofu te kopen. Vriezer: wat stukkies gebakken kip. Kijk.

berlage usquert gemeentehuis interieur

Uit die prachtige film Unforgiven: "We were young and full of beans".
Dus als je forsch bonen kunt eten, dan ben je jong dus, toch?!
Nou, dinsdagavond heb ik me toch een partij Heinz Beanz gegeten...

O ja, bedacht in ene dat ik uiensoep ga maken, van rode ui en met rode wijn. En met rode port ipv Malaga of Madera. Een dezer dagen!
(Deed me aan Meurette denken; search the blog want het is een fenomenaal eten...)

Een van die mislukt-culinaire dames (nou ja, dames...) in Trouw (opgezegd trouwens) had weer zo'n echt helemaal nergens op slaand verhaal. Of beter: een op haar culinaire onbenulligdheid slaand verhaal.
"Heel speciaal: in Groningen doen ze een ei(!) door het pannekoekbeslag". Tsjongejongejonge, dat doen ze overal waar ze pannekoeken bakken...
En natuurlijk een toegift: "Ze gebruiken daar ook wel half om half boekweitmeel". Tsjongejongejonge; dat doen ze van Rusland tot Nederland en van Skandinavië tot in Spanje...

Trouwens, als je zo'n hoofd hebt als die dame(s), dan moet je 'ns voor de spiegel gaan staan en je afvragen of die kop zo nodig in de krant moet...

Trouwens als je deze vent hier (alle links hier in een nieuw venster) ziet, dan ga je toch ook spontaan braken?
Hij heeft trouwens zijn uiterste best gedaan, en terecht ja, om te voorkomen dat die bek op het web wat beter zichtbaar is...

portret Berlage

Deze kop mag wel: Berlage

Donderdag, ongepubliceerd recept: kompt nog.

Mail

Van PJ kreeg ik spul aangaande vaktermen in de kerkenbouw. Komt later. Dank.

L. nu. Dank.
Dag Maarten.
Ik zit nog even te denken: worden er ook mannetjes varkens gegeten? Of zijn het alleen de vrouwtjes? Dat je dus "de poot van een moeder van een groot gezin" hebt opgegeten! Nou ja, ze heeft die poten niet nodig, ze liggen toch op roosters?? Ik ben geen vegetariër hoor, maar in feite zou ik liever zien dat de poot van zo'n varkensboer werd opgegeten. Groeten, L


Tsja... Als ik nou elke dag varkenspoot zou eten, maar ik eet het enkel eens in de drie jaar of zo... En trouwens vlees eens in de vijf dagen...

Goedemorgen Maarten, toch nog even over die varkenspoot bij dat ene recept van jou: zat dat verband er al om toen je die poot kocht? Je weet toch dat ze er door zakken op den duur? Nu denk ik weer dat het ook gips kan zijn, omdat je het erg lang moest sudderen!

Zo kan ie wel weer...