zaterdag 14 januari 2012

Dit is de post van gisteren...


Want ja, dat was middernacht, toen we teruggestrompeld kwamen...

spits en luze motor

Dit zijn drie schepen, die hier voor het huis liggen.
De eerste is een Luxe Motor, zo geheten omdat het het eerste type schip was wat enkel op motor gebouwd werd. Toen de motoren dus voldoende betrouwbaar waren.
Daarachter twee Spitsen. Die zijn speciaal gebouwd op de maat van de Franse sluizen. De voorste heeft het stuurhuis achter de roef, om zo meer ruimte voor de giek te hebben. De achterste heeft het stuurhuis vóór de roef, en is dus op motor gebouwd. Die middelste, dat is erg zeldzaam.

uiensoep met knoflook-croutons en Old Amsterdasm

Eergisteren.
Die rode uiensoep.
Simpel. Rode ui lang stoven in boter (wordt veel sneller zacht dan gele ui).
Wat knof erbij, grof gebroken zwarte peper, laurier, rode wijn en wat rode port.
Sudderen, proeven op zout (Oxo) en of er misschien wat rietsuiker bij moet.
Serveren met Old Amsterdam en knoflook croutons.
Super heerlijk. Lijkt op Meurette, zie verderop.
En dat was dan meteen dat nog niet gedane ongepubliceerde recept publiceren...

rode uiensoep


Gisteren
Wezen eten in het Backhuys. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster). Vooraf erg lekkere broodjes met aioli, hoofd blue shark, blauwe haai. Nooit van gehoord. Hondshaai, doornhaai, zandhaai... Maar blauwe haai... Heel veel zachter van structuur dan die andere haaien.
Ná roomijs met amarenekersen. Of heet dat gewoon amarene?
Erg lekker allemaal, en de -grote- tent stampvol.

Vandaag eten we Meurette met wat gekookte aardappel. Zie hier.

Colmans mosterdpoeder

Kijk. Dat vond ik gisteren bij de Jumbo. Kijk...

Lauw water over die poeder, roeren, 10 minuten...
In Engeland bij gekookt rundvlees...

O ja, bij de desserts hadden ze in die tent ook sinaasappel-longeur. Nooit van gehoord. Zie hier.

Een gedicht, dat hadden jullie ook nog te goed.

Kavafis

Tracht ze te bewaren, dichter,
hoe weinige zich ook begrijpen laten.
De droombeelden van je liefde.
Breng ze, halfverborgen, in je regels.
Tracht ze vast te houden, dichter,
wanneer ze in je geest tot leven komen,
des nachts, of in de glans van de middag.

O ja, en gisterenmiddag een zeer forsche cheeseburger hier.
Vorige keer zeg ik Een hot burger maar met ook kaas alstublieft. Zegt ze Een cheese burger met chilisaus dus. En dat bestelde ik dus gisteren. Zegt ze Een hotburger met kaas dus...

Huis de Beurs, Groningen

Dit vond ik nog op mijn camera. Zaalen, prachtig!

Island of Order hier.

Vanmorgen kon ik nergens m'n overhemd van gisteren vinden. Ik heb me de pleuris gezocht. Bleek ik het 's nachts aangetrokken te hebben omdat het wat koud was, en ik had het dus onder m'n ochtendjas aan...

(L! Ik heb per ongerluk je laatste mailtje weggegooid. Zit niet in prullebak. Ook een beetje jouw schuld, omdat je hetzelfde onderwerp gebruikte als het vorige.)