zondag 29 januari 2012

Maori-baars, erotische citroenen en "varken, groenten of suiker"


Over Maori-baars las ik wat in dat oorspronkelijk Australische boek Ingrediënten.
Dat moet ik eens aan die visboer hier in het dorp gaan vragen.
Die weet niet eens wat hangmosselen zijn...

At...
Gisteren restje snow fungus met tofu en nog wat, vandaag restje kastanjechampignons, wat eieren erbij en wat pasta.

Die pasta was mijn laatste restje filei, waarvan ik met weemoed afscheid neem...

Pasta-soort fileï

Maar ja, ik heb nog wel casarecce, wat vergelijkbaar is.

Nog niet genoemde inkopen nu.

Eerst maar even die rice cakes, zie onder.
Dat is wel een uiterst veelzijdig te gebruiken product (bestaat er ook niet-witte?).

Ik vertaal even de tekst op het pak.

Het is wit als een lelie.
Eenmaal geweekt in water wordt het stevig en zacht.
U kan het bakken of sudderen, zoals u wilt.
U kunt het zoet maken met suiker of combineren met heerlijke ingrediënten.
Als u het in een diepe ijzeren pot
[bedoeld is een skillet] bakt dan wordt het opgeblazen rijst.
Geschikt voor entertainment or home cookery.
Week 12 uur in de zomer of 16 - 20 uur in de winter.
U kan het ook 5 tot 7 dagen weken en ververs dan elke dag het water.
Haal geweekte rice cakes uit het water
[en laat uitlekken] en bak het in hete olie of frituur het in diep of ondiep vet [Spaans frieten bakken zeg maar, in een cataplana].
Voeg zeer lekkere of gewone ingrediënten toe en bak nog even verder.
U kunt uit zeer veel ingrediënten kiezen zoals varken, groenten of suiker u ziet maar.




Hieronder nóg wat inkopen, gepekelde citroen.
Erg lekker. Bij pasta, bonen...
Je snijdt citroenen kruisgewijs in tot op het wit en pekelt ze.
Eet het vanavond bij die pasta met champignons en ei (dat ei kan die gepekelde citroen gebruiken!), waar ik trouwens ook droge zwarte olijf bij eet.

Wat ook erg lekker is, en ook Noord Afrikaans, maar moeilijk te krijgen: gedroogde limoen.
Laat stukjes meesudderen in stoofschotels... Wow...

citroen, gepekeld

(Erotisch met een glimlach...)

Links

New York. Er zijn mensen (Hofland!) die The Big Apple fantastisch vinden.
Ik vind enkel Bordeaux als stad fantastisch, en zeker niet Amsterdam of Parijs of NY...

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).
En hier.
En hier.
Alle drie aardig design, en alle drie heel verschillend.

Ik eet elke avond gedroogd fruit (en bittere chocolade), en gisteren dacht ik in ene Ik moet die pitten van die gedroogde pruimen kraken en het interieur opeten.

Zo gezegd, zo gedaan.
Heerlijk.
"Droog" en subtiel...

pruimen, gedroogd

Film
Joan of Arc
Heel erg mooi. Recht door zee. Geen gelul.
Geen film voor Henk en Ingrid dus.

Een erg lange film die tóch blijft boeien, en ook nog een fantastisch einde heeft.
(Als Ingrid wordt verbrand.)
(Uhh, Jeanne.)
(Uhhuhhhh Wilders...)

In ene kwamen, ik weet niet waarom, die monniken van Santo Domingo de Silos in mijn kop.

Zie hier. (Die NTI, daar wordt je toch brakens ziek van, toch...)

Geen live gezang te vinden.
Maar zie, of beter hoor hier.



Wow! Die getorste zuilen...