zaterdag 12 september 2009

12-09


Die pizza gemaakt en gegeten. Haal een Margarita pizza bij Super de Boer (dat wil zeggen drie want ze gaan per drie; kosten minder dan twee Eu.)(de drie!).
Leuk op met door olijfolie gehaalde ui, knof, zwarte olijven, gepekelde pepers (zie plaatje hieronder; is die speklap maaltijd van laatst) en als belangrijker ingrediënten sardien, ansjovis (gebruik de olie!) en chorizo. Geënt op empanadillas uit Galicië. Met sardien en chorizo.
Liet iemand een stukje proeven en dus zit ik vanavond voor zeven man van die dingen te maken. Nou ja; gezellige lui en gratis eten en drinken voor mij.
Over die pepers gesproken (bij elke betere super): je hebt een enorm lekkere Joegoslavische pizza met enkel kaas en die pepers.



Die braderie aan de overkant van de Maas was enorm druk, slenteren, slecht voor m'n knie, snel gezien. Geen balkebrei te koop ook...



Plaatjes: Geertruidenberg.
Die koeltoren verpest het uitzicht wel heel erg...

O ja, heel mooi verhaal.
Woon in de buurt van waar vriend P. woont. Apart tiepe maar de goedheid zelve. Niet op z'n mondje gevallen, integendeel. Volledig onder de tatoos etc.
Enfin, die komt wonen waar die nu nog woont, nu een gevierde buurtgenoot, toen een vreemde eend. Hoort ie op 'n gegeven moment dat een of ander tiepe in die buurt handtekeningen verzamelt omdat P. "niet in die buurt hoort". P. erheen. Die vent schrikt zich de pleuris. "Wat is er meneer?" -"Ik kom die lijst tekenen".



P.

Dat doet denken aan Groucho Marx. "Ik wil geen lid zijn van een club die mij als lid wil". Dat zei ik ooit tegen de Heerenclub Zuidhorn toen ze me uitnodigden.

Recept
Scones
Zeef twee koppen bloem in een kom en roer daar een theelepel wijnsteenzuur door, een halve theelepel bakpoeder en wat zout.
Werk er een-vierde kop boter door, zodat je een kruimelige massa krijgt.
Werk er een-achtste kop suiker door en dan melk, tot het een vrij zacht deeg is.
Kneed en rol dan uit tot iets minder dan twee centimeter dik.
Steek er rondjes uit met een middellijn van vijf centimeter, maak een bal van de rest van het deeg, rol uit en steek er weer een of meerdere rondjes uit.
Leg ze op een ingevet stuk bakpapier en bestrijk ze met melk.
Bak ze een minuut of 10 op 220 graden en laat dan koelen op een rooster.
Serveer met boter en/of dikke room en jam.



Witte frambozen. Erg lekker. Net als witte bessen zoeter en produceren een maand langer dan de rode.

Mooi recept van Janneke in NRCNext.
Hier (nieuw venster).
Maakte in Frankrijk veel oesters uit de oven. Zie mijn commentaar bij Janneke.



U., vriendin van P.