dinsdag 13 oktober 2009
13-10, vanalles
Dit is die carbonara van laatst. Wat een ontzagwekkend lelijk bord trouwens. Hoe kom ik daaraan? O ja, eerste avond, nog niet alles uitgepakt, geleend van buuf.
Post van C1. Over het Bordeaux blog (zie link linksboven).
Dank voor alle fraaie koppen, Maarten. Het blijft ècht leuk.
Is dat een vergissing, dat er twee nummers 12 zijn? Of ben jij er zoeentje met 13-vrees? kan ik me niet voorstellen.
Nee, of ja, dat is een vergissing, nee ik ben niet bang voor 13. Dat heb ik gecorrigeerd. (C. refereert aan de "Facade art, heads" posts aldaar.)
Ik ga dit stukkie trouwens larderen met foto´s van de bieb, vlak naast mijn huis, en die nog niet bestond toen ik vertrok. De vorige bieb was ook erg mooi, vrij modern, van ruw hout. Maar ja. Lekte als een zeef.
Mooi.
Een van de dingen die me bevallen, is dat er veel aandacht aan de ogen wordt besteed. Ze kijken allemaal echt, en liefst opzij. Dat intrigeert. Wat zien ze, waar kijken ze naar? Soms naar een pendant kennelijk - je schreef daar al over.
Jaja; als ze naar opzij kijken, dan kijken ze naar een pendant.
Jammer dat ik veel te weinig weet van de klassieke iconografie. Ik heb de indruk dat Poseidon (niet gek in een havenstad) vaak langskomt, evenals Dionisus of Pan (niet gek in een stad waar veel nering met wijn te maken heeft). Ik zie bv meedere malen een gebaard mannenhoofd, met lage haarinplant en grote, gevleugelde oren. Ik denk dat dat Pan is, maar dat is nattevingerwerk van mijn kant. Geen idee of het klopt. De laatste van serie 12 heeft diezelfde oren, maar nu zijn het schelpen.
Ik heb je opmerkingen verwerkt in het blog. Dank ook natuurlijk.
Dit is het kunstwerk aldaar. Ik zat in de kunstcommissie en ben daar uitgegaan toen bleek dat de beslissing wordt genomen door een commissie van vijf mensen, waarin de kunstcommissie EEN persoon heeft. Maar waarom heb je dan een kunstcommissie?? Dat was in Leek wel anders.
Nog wat over dit kunstwerk. Je mag van mij conceptuele kunst maken (niet me er voor wakker maken), maar als je dit soort technische kunst maakt, zorg dan dat het klopt.
Oranje balletje in het midden steekt twee cm. boven het water uit, paarse balletje er rechts achter een cm, terwijl diverse grote ballen te diep liggen. En terwijl dat afstellen van die hoogte nou niet echt erg moeilijk moet zijn.
De tweede van de androgyne serie is volgens mij positief een vrouw. Ze heeft zo'n hoofdtooi die je veel op oude schilderijen ziet. Bovendien een kralenketting, al zei dat vroeger niet alles over iemands geslacht. Mannen hingen zich ook vol, maar zo'n ketting strak en hoog in de nek zag je volgens mij alleen bij vrouwen.
Kan het volledig met je eens zijn.
Even verderop een kop waarbij ik in eerste instantie dacht: hoe kan het nou dat Maarten die sik over het hoofd ziet? Tot ik zag dat het natuurlijk gewoon watersporen zijn, lek- of regenwater dat altijd op dezefde manier over zo'n beeldhouwwerkje stroomt. Toen ik dat eenmaal zag, vond ik hem/haar overigens wel onweerstaanbaar op the Selfkicker lijken!
Begrijp niet welke je bedoelt. Ik bedoel niet Johnny maar kop.
En hier heb ik gelijk gekregen. Ik zei dat je die tekst niet zou kunnen lezen. Jawel hoor, vanuit de bieb. Nee hoor want dan zie je de lucht weerspiegeld in het water. Dus.
Ga je inderdaad weer terug? Toch werk gevonden?
groet
C
Nee, ik doelde op dat spullen ophalen. Overigens, verdomd, vandaag kreeg ik een baan aangeboden op Château d´Arsac. Maar ja, ondanks de kolossale behuizing geen woonruimte en dan gaat het over...
Oops! Recept!
Spaghetti met tomatensaus, olijven en ansjovis, spaghetti siciliana
Tomatensaus maken maar in dit recept in plaats van zout stukjes ansjovis erdoor, die dus niet ontzout moeten worden.
En verder cayennepeper.
Vlak voor het serveren niet vergeten de pasta te koken (zeer ruim water, scheut olijfolie, flink zout), en door de saus gehalveerde ontpitte zwarte olijven roeren. Liefst die zwarte olijven die zonder vloeistof in die zakjes verkochtworden ("À la Grecque", maar de beste komen uit Spanje, uit Teruel).
Johnny the Selfkicker