zondag 3 maart 2019

Rijsttafel





Ja want dat gaan we eten

Dat wil zeggen: met twee kindertjes die het nog nooit hebben gegeten

Terwijl ze bij mij toch wel wat gewend zijn: octopus, oesters met spek, risotto met truffel, inari sushi, blini met kaviaar, paardevlees, krokodil, kikkerbillen, ganzenmaagjes met molsla, sprinkhaan...


Er is een tentje hier in de buurt waarvan je mensen die het kunnen weten altijd hoort zeggen dat het eten er erg goed is

Zie hier (alle links hier openen in een nieuw venster)
Indonesisch en stamppot...

[Dat ging mooi niet door; ik schreef "Kunnen we er een simpele roedjak bij bestellen?" Antwoord "Roedjak staat niet op onze kaart" Bij botterikken ga ik niet eten]



Lepel hoort rechts van de vork te liggen
Die hou je in je rechter hand



Rijsttafel Eisseshof
(De hof van Eisse)

soto ajam of diverse loempia's
rendang, semoer, blado, ajam ritja, opor ajam en kipsate
garnalen in tomaat-gember saus
sambal goreng telor
2 soorten groenten
bami en nasi
atjar
sambal van het huis


Diverse loempia's: verschillende kleintjes (zoals ze in Indonesië serveren)? Of keuze uit...?

Semoer: stoofvlees
Blado: heel kort gestoofde bief
Ajam ritja: ik ken alleen Babi rietja, ook wel Rietje rietja, speklappen met ketjap en rode pepers
Opor ajam: kip in een kruidige saus zeg maar

Die garnalen dat klinkt eerder Surinaams


[Waar we nu heen gaan, en waar ik minstens acht keer uitstekend gegeten heb: Indische rijsttafel voor 2 personen Gado gado - Foe yong hai - Daging roedjak - Ajam pangang - Daging smoor - Bonen - Pinda's - Kokos - Pangsit goreng - Atjar en vruchten - Saté - Pisang goreng - Kroepoek - Keuze uit Witte rijst, Nasi, Bami, Bami goreng, Nasi goreng en meer € 35,- (oftewel de helft van de prijs, want die andere tent was over de 30 voor één persoon)]




Ik herinner me van vroeger dat we bij de rijsttafel altijd "apenhaar" kregen, Abon sapi, ook wel Abon abon (dat schrijf je abon2)

Officieel Abon daging sapi, versnipperd vlees rund
Extreem pulled beef, kruidig en gedroogd

Maar ja, de import daarvan is verboden, net als van Deng deng, luchtgedroogd gekruid rundvlees

Onhijgienies gemaak...



Persoonlijk eis ik bij een rijsttafel altijd iets met tahoe, en dan liever geen Dadar isi (dan liever Tahoe telor), maar bijvoorbeeld Tahoe ketjap

En er móet roedjak bij

(Ooit kreeg ik ergens Pisang goreng, in beslag gefrituurd, met roedjaksaus, wow...)



Zie Wiki over rijsttafel hier




Ik ken één Nederlands boekje over rijsttafel

De Rijsttafel Thuis
Flach - te Velde
1965

Er zijn er natuurlijk veel meer (ik bestelde net Recepten voor een Oud-Indische Rijsttafel), maar die zijn richting antiquarisch en belachelijk duur

Vlees, vis, eiersambals, groenten, tempeh en tahoe, scherpe sambals (dat is wat wij onder sambal verstaan; eiersambal: ei in kruidige saus)

En ja, bami goreng staat, zoals het hoort, bij varkensvlees
Bami goreng eten Chinezen, met varkensvlees, en Nasi goreng eten Indonesiërs, met kip (if any)
Het is enerzijds een ontbijtgerecht, anderzijds een goedkope eettentjes gerecht

Deng deng en Abon abon staan erin!

Leuke dingen!
Atjar babi, Babi tomaat, Fricadel ikan,

Redelijk veel met gehakt
Moendoe moendoe, rempah, saté




Wat zijn nou de klassiekers?


Babi kecap (Babi pangang vind ik meer een hoofdgerecht)

Pisang goreng en roedjak en tahoe dus

Gado gado

Sajoer lodeh

Kroepoek

Rijst, mie, nasi goreng, bami goreng naar keuze

Saté ajam en babi, met pindasaus
Saté udang met pinda-kokossaus
Saté kambing met ketjapsaus

Opor ajam (kokos)

Perkedel, ook dat móet
Burgers van aardappel en gehakt

Rendang

Dadar isi, nou, vooruit

Telor Bali

Semoer daging

Sambals (oelek, manis, en badjak of brandal)

Loempia kan er enkel bij als het kleintjes zijn, en dan bedoel ik geen vlammetjes (soempia) maar gewoon kleine, volume Spring roll maar korter en breder en platter

(Fu yong hai hoort er ook niet bij; dat is ook veel meer een hoofdgerecht.)