maandag 7 januari 2019

Kaviaar, ragú en rookworst



Nu eens een keer paneermeel van oud stokbrood gemaakt
Als je met een zeef fijn van grof scheidt, dan kan je beter stokbrood gebruiken
Van gewoon witbrood krijg je relatief minder grof



Kaviaar


Ik zat te denken Waarmee kan je kaviaar combineren?

Ik maakte het dus met ernaast een prak van avocado en room
Heel erg mooi

Ging zoeken, want in de Russische winkel hebben ze na de orthodoxe Kerst (dezer dagen) meestal nog wel wat goede kaviaar maar dan in de aanbieding, want die minder zoute Malossol moet dan weg

Knolselderijpuree lees je
Flikker op...
Ik ben Janneke Vreugdeloos niet...

Gerookte zalm, zure room of beter Smetana en dan daarop?
Nou, dat ga ik eens proberen
Met bieslook

Je leest ook over chips en gebakken aardappelen
Ik kan me daar wat bij voorstellen, maar ik zal het niet gaan doen

Zie trouwens hier (alle links hier openen in een nieuw venster)

O ja, een tijdje geleden aten we het met boekweit blinis en Smetana
Was heerlijk



Stokbrood-paneermeel
Meer smaak want meer korst


Ragú


Ik was naar recepten van Ragú napoletano aan het kijken, ze onderling vergelijkend, en hun gemiddelde zeg maar vergelijkend met Ragú bolognese



Ragú napoletano

Essentieel: kalfsvlees én spareribs (varken dus)

Twee scholen: vet kalfsvlees (het vette deel van de dikke rib), of mager kalfsvlees + flink reuzel en ook wat vet spek

Altijd rode wijn, tomaat, olijfolie

De school van dat mager met reuzel gebruikt ui, peterselie en basilicum, de andere school geen van de drie

Soms zie je mager, geen reuzel, wel ui en basilicum



Vergelijk met Ragú bolognese

Rundvlees, pancetta en melk, dat zijn de grootste verschillen

En het gebruik van wortel

Zie het klassieke recept hier



Dank P!


Vegetarische rookworst


Ik heb er nou vier geproefd, en meer zijn er volgens mij niet

De Vegetarische Slager en Unox: niet te vreten, vies zuur
Ckutworst

Valess: goede smaak en knakkigheid; iets vreemde structuur

Garden Gourmet: smaak prima maar wel ietsje zwak; niet mooi knakkig




Dieren


We hielden een lijstje bij

Wat E. (10 jaar) allemaal voor dieren gegeten had

57!

krekel
sprinkhaan
kwal
jakobsschelpen
kokkel
mossel
oester
scheermes
slak
venusschelp
octopus
pijlstaartinktvis
sepia
garnaal
krab
kreeft
kikker
krokodil
langoustine
ansjovis
forel
haai
haring
heilbot
kabeljauw
makreel
paling
sardien
schelvis
schol
sprot
steur (kaviaar)
tonijn
zalm
zeetong
zeewolf
fazant
gans
houtduif
kalkoen
kip
kwartel
parelhoen
struisvogel
tamme duif
tamme eend
wilde eend
geit
hert
kangoeroe
konijn
lam
paard
ree
rund
varken
wild zwijn