dinsdag 13 november 2018

Producten




Hierboven gewone zwarte Tunesische olijven

Zo heten ze ook
"Gewone zwarte olijven"

Een vreemd product: het heeft namelijk geen enkele smaak
Alsof je piepschuim eet

Hieronder "Droge Tunesische zwarte olijven"

Die hebben smaak
Heel mooi voor op pizza of in tomatensaus

Maar het is nog steeds niet vergelijkbaar met die echt droge zwarte olijven (soms genaamd "Griekse olijven"), die geheel verschrompelde, die Jumbo vroeger verkocht in die rechtopstaande zakjes
Die je nergens meer vindt




Ik proefde fishsauce

Vietnamese en Thaise
Uhh, van beide diverse merken

Ik proefde ze met friet

Thaise: prima; "Kan je op het eten doen"
Vietnamese: echt spul enkel voor in de keuken

Dus het verschil is hetzelfde als respectievelijk Dark en Light (of Thin) soy

(Uhh: veel mensen denken dat als er een inktvis of een paddo op het etiket staat, dat het dan van inktvis cq paddo is gemaakt, maar dat is enkel het merk, en een beetje zo van Daar smaakt het lekker bij)




En ik proefde, zie hierboven, oestersaus


Vlnr Thaise, Chinese, Koreaanse

Chinese: zoutig en ietsje mooi oesterig

Thaise
Ja, dat is ietsje anders, dat is "Thick oystersauce"
Zeg maar net zoiets als Ketjap kental
En dus zoet
En dus minder oesterig

Koreaanse
Ook weer ietsje anders, want het is "Hot and spicy"
Inderdaad, en fors hot ook
Trekt meer naar de Chinees




Vijgen

Wat een verschil is dat

Vlnr (ze liggen op mijn bureau, op de plek waar mijn pen altijd ligt) AH; markt, het gewone spul; markt, "Nieuwe oogst"

AH = € 14,-/kilo, markt is ± € 10,-/kilo

AH: droger en harder bestaat niet
Ik kocht enkele weken later een tweede zakje: wat minder droog en hard, maar niks "mooi zoet"

Markt, gewoon: mooi

Markt, nieuwe oogst: in eerste instantie erg lekker, apart, maar later gaat het ietsje vervelen en grijp je terug naar de middelste

Bij Turkse winkels en zo kan je soms doosjes heel,witte kopen, met een laurierblaadje erin
Dat is Grieks of Griekse stijl (=Turks)
Die zijn altijd erg lekker




Drie jaar oude Zaanlander

AH

Peperduur

Niet vies of zo, maar karakterloos

Dat "Drie jaar oud" is pretentieus gehijg en geblaas




Ik proefde Pimientos del Padrón

Gegrild dus, en die moet je dan met grof zeezout eten

Ik proefde ze met grof zeezout (Guérande) en ook met Maldon Fleur de sel (AH)

Dat laatste is tig keer lekkerder

Ik proefde het ook met Fleur de sel uit de Camargue
Een opdringerige zoutsmaak
Bijna sterker nog dan gewoon zeezout van dezelfde plek

De Middellandse Zee is minder zout dan (Maldon) de Noordzee
Het daar gewonnen zout is botter van smaak, proletig




Cup a Soup

Nooit geproefd

Kreeg het ergens

Redelijk wat water erbij: slappe troep

Niet teveel water erbij: grove bouwvakkerszooi



Zaad van Thaise basilicum


Ik ben aan het experimenteren met Agar agar

Een hoop gedoe

Wat je bindt mag niet vet zijn, dit en dat...

Na twee dagen zakt de handel weer in elkaar, dus meteen opeten of de volgende dag...

Ik houd u op de hoogte



Als je het weekt dan krijg je kikkervisjes
Doen ze in drankjes en zo



O ja!

Ik kocht theedoeken bij Zeeman (met m'n stomme kop)

Vier keer gewassen: je spet er water overheen en de druppels blijven als bolletjes liggen

Niks nul niente vocht opnemen



O ja!

Iedere keer dezelfde ergernis

AH producten met 35% korting, maar wat het product is dat kan je niet te weten komen want die sticker zit over het etiket

Dat moet echt stompzinnig volk zijn, wat daar werkt...