zaterdag 3 november 2018

Petsjerin



Zuurkool stoven
(Dat rode is ui)



Vladimir Petsjerin

"Van over het graf"


Ik heb een enorme stapel ongelezen boekwinkeltjes.nl boeken liggen, nadat ik eindelijk eens Karel van het Reve's Geschiedenis van de Russische litteratuur gelezen heb (daar ligt Petsjerin, maar ook bv. Het Fregat Pallada van Gontsjarov, Reis over Drie Zeeën van Nikitin...)

En omstreeks dezelfde tijd de afgelopen twee maanden las ik vier mij nog onbekende Anathema's van Kousbroek; weer een stapel boeken (Stendhal, Perec...)

Uit weer een andere hoek werd ik gemaand A Brief History of Time te lezen, van Hawking, en The Self and its Brain (maar dat was herlezen) en Alan Turing The Enigma

Pfff...

Ik weet nu eindelijk waarom twee dingen van ongelijk gewicht altijd even snel vallen, ik zag mijn idee van de Ruimtetijd bevestigd, en ik weet nog steeds niet of mijn theorie van meerdere big bangs bestaansrecht heeft (heeft dit nou wel of niet met de singularity van een zwart gat te maken?)



Pie, zuurkool, bundelzwam


Maar goed, Petsjerin
[pEEtsjÈrien]


* Zou ik misschien, zoals dat in de Russische aard ligt, op het beslissende moment omgegaan zijn, mijn vrienden verraden en de kant van het gezag gekozen hebben?

* Wat voor edelmoedigheid kan je van ons verwachten? We zijn als slaven geboren, als slaven leven we en zullen we sterven.

* Volgens goede Russische gewoonte placht mijn vader zijn huispersoneel natuurlijk te slaan. Ik hoor nóg hun gekerm als ze in de paardenstal gekastijd werden.



Opengesneden merguez
(Enkel merguez in schaapsdarm gebruiken!)


Petsjerin revisited

Ik kwam iets tegen waar Karel van het Reve meerdere keren op heeft gewezen

Tijdens het souper stelden beide echtelieden al hun welsprekendheid in het geweer en gebruikten ze allerlei vleierij om mij ermee te doen instemmen om met de kinderen naar Parijs te gaan. Het souper was voortreffelijk, dat moet gezegd. Ik had geweldig veel zin om in Parijs te zijn[...]

Er wordt in de 19e eeuwse literatuur gegeten, maar wat, dat hoor je niet
Er wordt geschoten, later zelfs "met een pistool", maar pas in de 20e eeuw staat er "met een Luger"


De lieve dochter van de pope, een meisje van vijfentwintig, was erg op mij gesteld en gaf me met de grote vasten Vjasmase kruidkoek te eten. Die kruidkoek was er in grote massa's! De hele voorraadlast was er van onder tot boven mee gevuld, alle planken waren volgestouwd, alsof het een boekenmagazijn was. Waar kwamen al die kruidkoeken vandaan? Ja, ziet u, vóór de grote vasten kwamen de parochianen de pastoor geschenken brengen. Ieder van hen boog diep voor de eerwaarde vader en bood hem een koek aan.





"Van over het graf"


's Ochtends vóór achten trakteerde mijn bemiddelaar me op een kopje café au lait met een Frans broodje, pistolet genaamd.

Zo noemde ik een broodje in de Zuid-Franse bakkerij onder mijn woning, een broodje voor "broodje belegd verkopen", maar niemand begreep wat ik bedoelde


'Nou goed, in ruil voor uw broek kunt u een maal en een nachtlogies krijgen.' De koop was gesloten. Ze kwam onmiddellijk aan met een enorme kaas, een heel brood en een hele fles wijn.