maandag 22 oktober 2018

Vin jaune



Dit liet ik gisteren al zien
Sperziebonen en abalone pasta
Vandaag de andere foto's van het gerecht



Gisteren dronk ik bij een ovenschotel van Spätzle, sugar snaps en gegratineerd met Taleggio een Vin jaune, gele wijn.

Appellation Côtes du Jura

Dat is geen goedkope hobby
Zie hier (alle links hier openen in een nieuw venster)
De wijn moet mooi oud zijn; 2016 is te jong en 2017 is nog niks

Ik kom nog terug op de smaak van die wijn en het gerecht en beide samen (uitstekend), maar even eerst wat anders: ik vroeg me af Waar zou die wijn bij geschonken worden?

In zo'n soort gevallen zoek je op accord + mets + vins + naam-wijn




In eerste instantie vind je veel kaas en kaasgerechten

Vandaar mijn keuze gisteren trouwens
Spätzle met snaps en kaas is een klassieker, maar het is onduidelijk met welke kaas je dat maakt

Denkend aan de kazen die worden aangeraden, maar ook denkend aan wat mooi smeltends en mooi gratinerend kwam ik op Taleggio

Maar goed


Comté
Morbier
Vacherin Mont d'Or (twee lokale kazen)
Vacherin ook warm

Fondue savoyarde
Tartiflette




Kip vind je ook veel
Vleugels en drumsticks
Ik denk dat dat te maken heeft met het vet van het vel

Wat ook veel langs komt: kapoen
Brochettes
Kapoen in Riesling
Geroosterde Bresse kapoen
Kapoen gevuld met eekhoorntjesbrood of cantharellen
Kapoen gevuld met kastagnes (wow wat een gerechten allemaal...)

Blanquette de veau
Ja! Ik kan me enorm goed voorstellen dat het prachtig smaakt bij mooie vol-au-vents met Blanquette de veau (of mooie kip) met paddo's!

O ja, en zwezerik met cantharellen...

"Ik wil ze allemaal! En allemaal tegelijk!"




Bij sommige sites kan je op de titel van een gerecht klikken en dan krijg je het omgekeerde verhaal
Welke wijnen bij dit gerecht

Zo vind je met Vin jaune qua gebruik vergelijkbare wijnen

Elzasser wijnen: Pinot gris, Riesling, Sylvaner
Anjou
Arbois (ook een Vin jaune)
Beaune
Chablis