donderdag 30 augustus 2018

Fruit op drank




Ik experimenteer al enkele jaren met fruit op alcohol.


Het spul blijft een half jaar staan, wordt geproefd en daarna eventueel gecorrigeerd
En dan na een kwart jaar weer geproefd

Rum geeft frisheid
Brandewijn (geen inmaakbrandewijn!!) geeft zoetheid
Wodka geeft droogheid


Hierboven
Zoete abrikoos op wodka
(Ik werkte ook met fris zure abrikoos; zie hieronder)
Proeven: wat bruine suiker erbij
Herproeven: een schitterende bittere kracht


Zoete kersen met rum
Uitstekend




Hierboven fris zure abrikoos op brandwijn
Mooie smaak van de drank, maar de abrikoos is niet lekker
Volgende keer dus de abrikoos kleingesneden erin en voor gebruik filteren


Zoete kers op wodka
Proeven: wat gele basterdsuiker erbij
Herproeven: mooi


Aardbei op wodka
De aardbeien zijn niet te eten, dus die gaan er grofgesneden in en later filter je het
Ik probeerde twee keer aardbeien erin te trekken, maar dan wordt het te slap
Dan moet er een scheut pure alcohol bij




Ume op anijslikeur met wat wodka
Pas op: ume is geen abrikoos
Vergelijk mijn duim met de vrucht hierboven en idem twee foto's naar boven
Ume (Prunus mume, geen schrijffout) is een volledig aparte soort
In Japan gebruikt om (overrijp) alcohol van te maken, en daarvan de beroemde azijn Ume su
Daarin kan je dan weer onrijpe ume opleggen, Ume boshi
Ik maakte het op de manier van patxaran (sleedoorn-alcohol, vergelijkbaar met Schleen en met Sloe gin), dus met niet te zoete anijslikeur (ik gebruikte Anís del mono plus wodka), enkele koffiebonen en een stuk sinaasappelschil
Anijzig maar mooi


Zoete abrikoos, wodka, limoen
Dat is een klassieker hier
Gebruik redelijk wat gele basterdsuiker
Laat twee jaar staan; de abrikozen zijn dan bruin


Rode bessen op brandewijn
Dat is niks




Blauwe bessen op brandewijn
Zie hierboven
Dat is ook niks


Mispel op wodka
Klein snijden, half jaar trekken, filteren
Mooi droog spul


Kumquat op wodka
Ook op rum gemaakt
Beide enkel goed voor patisserie




Blauwe bessen op rum
Zie hierboven
Proeven: wat aanzoeten (ik gebruikte bietenmelasse)
Mooi spul wordt het, met een fraai bittertje in de bessen


Bijna rotte ume op brandewijn
Erg mooi
Samen eten/drinken, ik bedoel: fruit en drank tegelijkertijd nuttigen


Blauwe bessen op absinth
Proeven: moet redelijk wat aangezoet worden
Dat deed ik met Corn syrup
Mooi resultaat, maar wel sterk van smaak, de drank zowel als de bessen




Friszure kers op brandewijn
Zie hierboven
Mooi simpel puur product
Ik ga wel wat experimenteren met limoen erbij en na proeven wat suiker


Ik heb ook met Japanse mispel geëxperimenteerd
Van alles
Werd steeds niks


Wat gaan we nog doen, naast wat ik al aanstipte?
Morel op rum
Frambozen op armagnac