zaterdag 23 juni 2018

Basiskookboeken (3)



Gemarineerde rauwe aardappelen


Zie de eerste aflevering van deze serie hier

Alle links hier openen in een nieuw venster


Ik leg daar uit dat deze serie een vervolg is op de serie over de verschillende Nederlandse huishoudschool kookboeken

En zie wat ik hieronder schrijf, over wat ik niet onder Basiskookboeken schaar



Chapati


Ik besprak, zo zei me iemand, niet De Raadsman in de Kookkunst
Nee; dat is geen "Bels basiskookboek", dat is de "Franse" keuken

Ik heb The Food of Northern Spain, en dat is te beperkt
Ik heb wel de Enciclopedia Culinaria van Mestayer de Echagüe, en Manual da Cozinha, respectievelijk een echt Spaans en een echt Portugees basiskookboek, maar ja, die liggen in Spanje... (De auteur van dat Spaanse ding kan ik wél naslaan, want ik heb hier deel  liggen, confiserie en nagerechten)

Ook boeken als Portugiesisch Kochen, of The Food and Cooking of Portugal, dat zijn geen basiskookboeken want recent enigszins popi werk

Het soort boeken zoals Otto Kleynepik vroeger schreef



Coquilles en champignons voor Vol au vents


Scots Cooking

Sue Lawrence

Dát is een Basiskookboek!


Zoals in alle vorige afleveringen, ook die Huishoudscholen, zoek ik naar aspergerecepten
Maar ja... Die kennen ze daar niet, althans niet in de klassieke Schotse keuken

Maar wat viel op bij lezing?

Veel gekook met gerookte haddock en met zoute haring

Ze maken ook puree van gezouten vis en aardappelen, "Harige aardappelen", met mosterd en peterselie erdoor, en boter en melk natuurlijk, en met gekookte eieren erbij

Heerlijk simpel spul allemaal

Ze koken met Jan van Gents, maar ja, die hep onze poelier niet...

Kreeft met yoghurt...



Drumsticks met gembersaus


Bayerisches Kochbuch

Ook een basiskookboek!

U zal zeggen Dat is ook regionaal, jawel, maar het is in tegenstelling tot 'Northern Spain' wél een cultureel geheel, één cultureel geheel

Asperges met boter
Een licht gebonden botersaus, met wat room en citroensap

Asperges met Hollandaise saus
Ja!
(Ook mooi: met Maltezer saus, Hollandaise met sap van bloedsinaasappelen, en met Florentijnse saus, Hollandaise met mandarijnsap)

Opgebakken asperges

Aspergeroomsoep
Met wat citroensap, room en eigeel

Parijse aspergesalade
Met tomaat, hardgekookte eieren, ui, peper, vinaigrette, bosui

Aspergetoast
Met gekookte ham, zoete room en Chester



Omelette baveuse


Das Große Sacher Kochbuch

Oostenrijk


Basisgerecht
Gekookte asperges warmen in Béchamel
Boter met peterselie en room opkloppen

Aspergesoep
Met kalfsfond, nootmuskaat, room, eigeel

Aspergesalade
Verse augurk, rauwe ham, tomaat, gekookt ei, citroenvinaigrette

Aspergeschotel
Opmaken met in olie, azijn, z/p gemarineerde tomaat
Serveer met mayonaise, verdund met de marinade, en goed gepeperd



Sauce catalane



Volgende aflevering zie hier