woensdag 30 mei 2018

Culinaire apelullen en apekutten (3)



Opgeleukte Pizza Margherita


We hebben het dus over, dat raadde u meteen al,

de Volkskeuken


Zie de eerste aflevering van deze dwaaskomische miniserie hier (alle links hier in een nieuw venster)


Otto Kleyneaap gaat in Parijs eten bij "Chartier"
Bouillon Chartier, ja
"ijzeren repertoire met Crème caramel"
Vreemd genoeg hebben ze dat niet op de kaart Kleynepik...
Waarschijnlijk kent Neerlands Culinair Vlaggeschip het verschil met Crème aux œufs niet
De domme aap geeft trouwens het recept, met twee kapitale fouten: hij gebruikt koude vormpjes en "je mag niet roeren"



Gepocheerde peer


Kwaken Klootweg geeft het klassieke Bolognese recept
Jammer alleen dat het wemelt van de fouten
Als ik het vergelijk met dat van de Academia Italiana di Cucina dan zie ik
* "grof rundergehakt"; nee hoor, grof gesneden Thin skirt, Inside skirt steak (geen Nederlandse naam)
* "rode wijn": of witte
* "ontbijtspek" (kan het ordinairder; zoon van een steuntrekker ongetwijfeld): pancetta
* "runderbouillon": melk, ja!


Een van de wijfjes:
"parelgort of mograbieh"
Appels of biefstuk zeg maar


Kleynezak kookt zijn asperges nog steeds in water...
Maar ja, met een dubbel kunstgebit proef je dat niet...



Ik de mijne in aspergefond
En ik serveerde ze met in boter gebakken pekelvlees en met kriel
(En met boterjus, niet op de foto)


Gluipers Doordebocht
"Ik ken Grunberg niet persoonlijk maar ik heb een keer een lunchafspraak met hem gehad in een Italiaans restaurant in New York. Die afspraak ging niet door."
Ik ken Gluipers niet persoonlijk, en ik heb nog nooit een lunchafspraak met hem gehad. Nergens. Houwe zo!


Een van de wijfjes
"Rooster de kipdelen anderhalf uur in de oven op 180 graden"
Worden ze net zo droog als dat wijf zelf...
"Laat de kipdelen afkoelen, haal het vlees van de botten en trek van deze botten een krachtige bouillon"
Van dat wijf kan je ook krachtige bouillon trekken, maar de vraag is alleen welk soort krachtig daarin komt te zitten...


Nog een wijfje
"Boekweit en quinoa zijn geen granen (daar istie weer!) maar zaden"
Alsof granen géén zaden zijn...
De suffe trut



Reebiefstuk
Van aangereden
(In Frankrijk mikken ze, verdomd)


Kwako Klootweg maakt levermousse
Hij werkt met "roomboter op kamertemperatuur" de culinaire regenworm
Beurre pommade, ja!
Marineert in de koelkast ipv op een koele plek, dept het niet droog vóór het bakken, laat ze níet rosé, "pureer ze tot een mousse", pureer...
Ik zei het al, kind van een zwartwerkende steuntrekker


Kleynefluit nog eens
"Kijk, ik zit midden in de eethistorie vanwege het maken van een boek; daarover een andere keer."
De grootste Nederlandse culinaire drol ooit, dat boek


Nog een truttewijfje
"Sinds kort is de koddige Ecostoof op de markt, een ontwerp van architect Caro Niestijl. Die is uitgevoerd in een jas van kleurig linnen en voorzien van biologische wol."
Als je dat enkel maar leest dan krijg je je pik een dag lang niet meer omhoog...


Truttewijfje Nepchinees
"Mijn moeder noemde de wok altijd wadjan"
Die had dus geen (gietijzeren) wok maar een (plaatstalen) wadjan, suffe doos



Tau kwa, rijstflapjes en doperwten



De dag na deze post was het weer meteen fors raak

Loethe Olthuis
(Met zo'n naam kan je niet koken)

Kookt uit een boek van culinaire collega apekut Tallina van den Hoed (kan dus ook niet koken)

Rendang

Nou kan je op de eerste plaats in Nederland geen mooie rendang maken als je geen toegang hebt tot buffelvlees (ik wel).
En op de tweede plaats moet je gedroogde stengel en bloem van verwilderde ananas hebben (ik heb een mooi lijntje vanuit Batakland)

Trouwens, over die buffel gesproken: wel eens buffeltournedos gegeten? Waw! Draadjesvleesbief, en super mals ook nog
Liefst geserveerd op een Hot plate

Maar goed, dat shit recept

Nergens op slaande ingrediënten
Zonnebloemolie
Steranijs
Per persoon "een grote gepelde ui", flikker op!

Geen koenjit, het allerbelangrijkste ingrediënt!
Geen salam
Geen kemiri...

God Gristus wat een culinaire debielen...



Het begint heel erg aardig, maar vanaf pagina 120 zakt het in
Blijft 200 pagina's doorzeuren
Maar er wordt wel in gekookt!