zondag 25 februari 2018

Mangiare (hahahahahaha! 2)





Dag ik ben Bert Meeter en ik wil over een recept van mijn vader vertellen. Ik hoorde vanavond jullie programma. Hij was zeeman op de grote vaart in de tijd dat er nog geen magnetron was. Wel diepvries, maar diepvries eten bestondt toen nog niet. Daarom was er altijd een kok aan boord, en die werkte wel 7 dagen per week, maar niet zo'n lange dagen. Daarom had die maar een dag in de twee weken vrij. Die dag kookte mijn vader en dat vondt hij erg leuk. Dat waren drie dingen en niks meer. Je moet weten dat hij op engelse schepen voer, waarop amerikaans personeel zat behalve de stuurman en zo, dat waren engelsen, ik weet ook niet waarom. Maar dat heeft met die gerechten te maken. Hij maakte welsh rarebit of  fidget pie. Allemaal engelse dingen.

Wat hij het liefste maakte en wat het meest lekker gevonden was dat is labskaus. Dat had hij geleerd als scheepsjongen in scandinavie. Hoe hij die andere twee dingen geleerd heeft te maken weet ik niet maar ik weet wel dat hij echt niks anders dan die drie dingen kon koken. Ik heb alleen zijn recept van labskaus.Voor labskaus had hij opgebonden gepekeld rundvlees aan boord. Dat werd fijngehakt en dan krijg je precies hetzelfde als corned beef. Corned betekent gepekeld. Dus je kan het met corned beef maken. Je kookt bieten die ze ook altijd op het schip hadden want dat blijft lang goed. En aardappelen ook en je maakt stamp met peper en zout en melk en vet. En door die stamp gaat die corned beef, alles een op een op een. Hij maakte het van te voren en warmde het in de oven maar dat hoeft niet. Je serveert het met gebakken ei en rolmops en augurken en zure haring en biet uit het zuur dus allemaal dingen die goed bewaard konden worden want het is een schippersgerecht.

Bert Meeter
Ik ben ook kapitein geweest maar ik ben gepensioneerd nou




Dank voor je bericht en het leuke gerecht van jouw vader Bert. Kun je ons het recept ook sturen van de labskaus?
Dan ga ik bij de slager vragen of hij mij  aan 'opgebonden gepekeld rundvlees' kan helpen.
Ben benieuwd, vriendelijke groeten namens Mangiare, Francien Knorringa

Hallo Francien
Hoezo het recept? Dat staat er toch in? Of bedoel je dat rundvlees? Daarvoor neem je pekelvlees maar dan aan het stuk, dat heeft elke goeie slager, maar het moet mager zijn of je moet het vet er eerst uitsnijden voordat je het hakt. Nou ja Corned beef is in het grof zout gelegd en pekelvlees in de pekel maar dat maakt niks uit voor dit gerecht. Corned beef maak je als rauwe ham en pekelvlees als gekookte ham. Ik maak die dingen graag als hobby. Ik vergat trouwens de nootmuskaat in de puree zie ik.
Bert Meeter.

Alles is duidelijk Bert, en dank voor de toevoeging van de nootmuskaat, die voeg ik nog toe.
Vanavond gaan we het met pekelvlees proeven in de uitzending, hoop dat je dat een leuk bericht vindt.
Van wie had jouw vader de labskaus eigenlijk leren maken, weet je dat toevallig?
Dag Francien

Als scheepsjongen geleerd, in Scandinavië. Op een schip dus.
Groet,
Bert





Beluister de uitzending hier (alle links hier in een nieuw venster)
De bespreking van Labskaus start op 29:03
(Proletenvoetbal komt er doorheen; doorspoelen tot 29:00)


Op de site lezen we:
Luisteraar Bert Meeter stuurde ons het verhaal over 1 van de 3 gerechten die zijn vader kon maken.
Labskaus. Een stamppot met aardappel, biet en pekelvlees.
Van oorsprong een Scandinavisch (Noors) recept, zijn vader was zeeman op de grote vaart en op het schip voer altijd een kok mee.
Die kok kookte voor de bemanning, zeven dagen per week en slechts een dag vrij in de twee weken.
Die dag kookte de vader van Bert en dat vond hij heel leuk. De twee andere gerechten die hij maken kon waren wels rarebit en fidget pie.
Het liefste maakte hij labskaus, geleerd als scheepsjongen in Scandinavie.
Volgens het recept van de vader van Bert Meeter dus met gepekeld rundvlees aan een stuk, dat kleingehakt en door de stamppot met aardappel en gekookte bietjes. Bieten blijven natuurlijk ook lang goed. Gepekeld rundvlees was natuurlijk goed te bewaren en dat ging mee aan boord.
Geserveerd met gebakken ei, rolmops, augurken, zure haring en biet uit het zuur: allemaal dingen die goed bewaard konden worden, een echt schippersgerecht.
Noot van de redactie: Een glaasje aquavit smaakt er prima bij!





En wie denkt u wie Bert Meeter is?

Hahahahahaha!

Zie ook morgen!
En zie gisteren!
En overmorgen!

Woehahahahahahaha!



Loek: Die meiden van Mangiare zijn niet gek en moeten het geld en het gebruik van zendtijd waar maken. Gezien het succes van Witteman: “Koken zonder flauwekul” zullen ze zeker reageren op fatsoenlijke recepten. Ik blijf zeggen dat ze, op zijn minst, zich afvragen: waar komt die man, met verstand van zaken, ineens vandaan. Ik zou dat tenminste doen.
Ik snap niet dat Possel niet nadenkt over het eerste recept van jou en nu dit recept. Het is wel toevallig... Twee maal dergelijke deskundigheid, zelfde sfeer...



O ja!!!!

Zie Bokito hier hahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!