zaterdag 20 januari 2018

Geen recept




Ik heb een hoop foto's waar ik geen recept bij kan vinden


Nou ja, uit het geheugen dan maar



Schijf lamsbout


Ik heb tig lamsbouten in de oven gestoken, maar met zo'n schijf had ik nog nooit gewerkt, of althans dat herinner ik me niet (dat zal het ongetwijfeld zijn)

Wat opviel
* Hoe snel het mooi was, maar het was wel erg mooi bestorven, dat kan die Marokkaan
* Dat je dat vel eromheen niet, net zoals bij een runderschenkel, hoeft in te knippen tegen het opkrullen; ik weet wel dan we het over een ander stuk anatomie hebben, maar toch; dat witte kapsel rechtsboven kan je ook gewoon laten zitten; en je ziet bv dat driehoekige stuk midden onder ook niet (zoals dat bij een schenkel zou gebeuren) ophoogkomen

Beide kanten aanbraden (niet té), stoven met wat witte wijn en wat lamsbouillon (blokje)

Heerlijk




Zuurkool in Bockbier

Met casselerrib


Dat was een recept van Felix Telegraaf
Niks mis mee met Felix
Kan driekwart culinair schrijvend Nederland in de leer gaan, wat zeg ik, driekwart? 99%...


Maar goed

Ik herinner me dat het het "gewone" recept was
Reuzel, ui, knof, laurier, jeneverbessen, karwij, rood pepertje...
Wat spek of zo
Zuurkool lostrekkend aanbraden
Dat bier erbij

Ik maakte het met Casselerrib ernaast, en misschien Felix ook wel
Dat vlees niet in de zuurkool stoppen want dan wordt het te droog

Ik had trouwens al ergens genoteerd eens runderstoof met Bockbier te maken
Veel met bier gestoofd, maar nog niet met Bockbier




Kip Cola

Volgens het recept van Sylvia Witeman


Het staat in Soof en in Koken met S W, dus zoek het maar op

Ik maakte er gebakken aardappelen bij (vrij dikke schijven vrij kort gekookt eerst) en Pimientos del Padrón

Die pepertjes, nou ja, ietsje pikante paprika'tjes, op de grilpan

Heerlijk was het allemaal bij mekaar, precies de goede combi...

Wat kan ik toch goed koken
Minstens zo goed als SW ¦¬]




Een fantastisch mooie hertenbief had ik op de grilpan

Echt wild
Gekocht van de vader van de kapster

Heerlijk was het en fantastisch mals

Maar ja, hoe maakte ik het ook alweer klaar...
Dat moet een jaar geleden geweest zijn...

Er hangt me vaag iets bij van een licht zoetzure saus met Gewürztraminer...

(Dat maken ze trouwens tegenwoordig ook overal ter wereld, Gewürztraminer... Dat is in ene heel populair...) (In de Somontano bv; je vraagt je af hoe ze dat op ze Spaans uitspreken...)




Ikan teri met Straw mushrooms


Gedroogde ansjovis
Spreek uit IEkan trie
Ik had Ikan teri besar, groot (= 15 cm ±)

Straw musrooms zijn "ongeboren paddestoelen", paddestoeleneieren
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

Maar hoe ik het heb gemaakt, met die mie? Als slajemedood...

O wacht! Met pinda's!

Uit welk boek was dat nou ook weer...
Het is wel een bekend Indonesisch recept; zoek op ikan teri pinda's, maar toch hangt me vaag bij dat het Surinaams was




Omelet met Tau kwa


Dadar isi maak je door een omelet te bakken waarbij je door het ei tofu hebt geprakt
(En dan prei erin en kokos)

Ik maakte dat met Tau kwa, erg stevige tofu, betere toko, erg mooi voor roerbakken en grillen en zo

Je moet de Tau kwa niet te fijn prakken, het ei nauwelijks klutsen (dus een Omelete baveuse maken) etc
Doe je het niet zo dan wordt het met Tau kwa te droog

Pikante sperziebonen, of sperziebonen met kerrie
Altijd heerlijk bij Indisch spul
"Boentjies", oftewel in moderne spelling Buncis

O ja, en rijst door de boontjes




Mini kruisdistelzwam

Ook wel Koningsoesterzwam

Met gemarineerde tofu en rijst


Ik weet nog twee dingen

Dat ik de tofu in plakken marineerde in Light soy, limoensap, gembersiroop, sambal, rijstwijn
En dat dat erg lekker was (meegestoofd in blokjes)

En dat ik die paddo's, Eryngii zoals ze in de handel heten, maar nu dan dus mini, een stuk minder lekker vond dan de gewone, de grote

En, o ja, dat ik van de marinade de saus maakte en dat dat ook erg lekker was

En er zat dus witte rijst bij...