vrijdag 29 december 2017

Van alles



Vandaag weer eens inkopen

Dadelpuree
Een pond voor € 2,50
Ga ik dingen mee maken waar je normaliter marsepein voor gebruikt



Het eten van gisteren is naar vandaag verplaatst


Zoveel proeverijen dat er niks meer bij kon


Zijn bij de Makro geweest, ik had een 10% korting uitnodiging
Ik vind qua producten Hanos interessanter, maar het personeel is bij de Makro veel aardiger en behulpzamer
En verder weeg je zelf de groenten af, ipv dat ze door het personeel worden afgewogen en in een doos gestopt die dichtgeplakt wordt

Kocht er Ganda ham, goedkope Baeri kaviaar, groene (wel rijpe) tomaten, een gekonfijte eendenpoot, verse langoustines, Gatão vinho verde, Yuzu sap, gerookte paling en paardenstoofvlees (Coertjens)(wat volgens mij duurder was dan bij Jumbo)




Heb nog zo hier en daar wat aantekeningen liggen


Producten


Grof gebroken zwarte peper roosteren
Helemaal in het begin ruik je even kamfer
Net als Kubebe!, Piper cubeba, Staartpeper
Ik heb de indruk dat de scherpte door het roosteren toeneemt, maar dat de smaak afneemt


Je hoeft bij AH maar naar het thee assortiment te kijken, om bewezen te zien dat de gemiddelde Nederlander een culinaire apenlul is


Ik kreeg Mozzarella Galbani aangeraden
Het mist wat frisheid
En het heeft ietsje een misplaatste zoetigheid


Ik vergeleek de verse knak, die je nog moet koken dus, van AH met Aldi
Die van Aldi is twee keer zo lekker en drie keer goedkoper dan die van AH



Dit kocht ik ook bij de Makro
Daar kook ik altijd enorm graag mee
Met van die kleine champignonnetjes
Daar kan je heel veel mooie dingen mee doen


Quotes


Food is an important part of a balanced diet.
Fran Lebowitz

There is no love sincerer than the love of food.
George Bernard Shaw

An idealist is one who, on noticing that roses smell better than a cabbage, concludes that it will also make better soup.
H. L. Mencken 

Vegetables are interesting but lack a sense of purpose when unaccompanied by a good cut of meat.
Fran Lebowitz



Hier ga ik mee experimenteren
Het schijnt aardig te werken door gehakt ipv paneermeel
En sauzen ermee binden
Alles wat net te nat is ermee corrigeren


Links


Vocking recepten hier (alle links hier in een nieuw venster)

Working in a coal mine: hoor en zie hier
Met Dr. John!
Dank P

Poumeyrol, Dessins erotiques, zie hier

André Rieux, God wat een lul, zie hier

Op het hoekje brandt nog licht, hoor hier
Café's liggen enorm dikwijls op een hoek
In het Baskisch is straathoek en bar zowat synoniem
In Groningen heb je een Baskische tapastent, Txoko, Hoek, die niet eens op een hoek ligt


Gitanos slachten een varken, zie en hoor hier
(Groot bestand; duurt even)




Jouw God, de God van je baas en van je schoonvader en van je baas z’n boekhouder en van de gérant van de „Nieuwe Karseboom”. De God van je tante, die zei, dat je moest groeten als je langs ’t huis van je baas kwam in Delft of Oldenzaal, waar was ’t ook weer, ook al zag je niemand, je kon nooit weten wie ’t zag. Van je tante, die je zuster altijd liet breien. “Een vrouw mag niet stilzitten.” De God van al die mensen, die zullen zeggen: “Dat had ik van jou niet gedacht,” als je nog eens probeert te leven en die zullen zeggen: “Dat had ik altijd wel gedacht, dat kon niet goed gaan,” als je later in ’t werkhuis moet. De God, die niet hebben kan, dat je ’s Zaterdagsmiddags vrij bent, de God van meneer Volmer, hoogleraar in ’t boekhouden en de bedrijfsleer, die vindt, dat je veel te veel naar de lucht kijkt. De God van allen die geen andere keus hebben dan werken of vervelen. De God van Nederland, van heel Nederland, van Surhuisterveen en Spekholzerheide, donateur van de Bond van hoofden van grote gezinnen en van de Vereniging tot opheffing van gevallen vrouwen.