zaterdag 16 december 2017

Beanz!



Kippenpoten, twee in de pan, moeten van dezelfde kip zijn
Of althans tweezijdig genomen
Kan je ze mooi naast elkaar bakken
En let op: op het laatst bak je zoals hierboven
Brede deel ligt op smalle deel
Zo wordt het smalle deel ook mooi gebruind
Zelfde verhaal na draaien

Vleeskant dichtschroeien, draaien, lang laag op het vel sudderen
Draaien, tijdje laag op de vleeskant
Dan hierboven en idem daarna gedraaid

Je doet je best of je gooit er met de pet naar...
(Ja, of je doet het met pastinaak...)
("Hij had een vriendin!", de achterbakse vreugdeloze trut...)


Veldertjes

(Velderwten, jonge/vers geconserveerde kapucijners)

Met kip, chorizo en gesauteerde peultjes

En Rood rommelkruid


Olijfolie en wat boter
Zie hierboven dat bakken
Uit de pan

Ui, stukjes niet te pikante chorizo...

Knof, Koreaanse rode peper, Rood rommelkruid...

Wat kippenbouillon, flink witte wijn (Sauvignon), Worcestershire...

Kip erbij...

Peultjes sauteren
Garen in wat van de saus

Veldertjes erin warmen...

Saus binden

Dit is weer een gerecht in de serie Kippenpoot met taaitaaisaus / met kruidnagelsaus
Maar in die gevallen bindt de saus door die toevoeging



(Zoals altijd, GodverdeGodver, vergeet ik de saus erbij te doen voordat ik de foto maak...)

(Zie trouwens hoe fantastisch mooi egaal die bout gebruind is)
(Probeer dat eens na te doen)
(Dat valt tegen...)


Kidney bonen

Met Mozzarella, ui en paprikasaus


Olijfolie, veel ui, knof, een verse Jalapeño pp zonder pit of zaadlijst...

Zoete paprikapuree en tomatenpuree...

Dry sherry...

Zaätar...

Kidneybonen erin warmen...

Stukjes Mozzarella erin...

Proef op zout

Zo simpel, zo lekker...




Laksa

Met Tau kwa en tauge


Kook Laksa (mihoen van Mung bonen) in kippenbouillon
Uit de pan

Pindaolie, ui, knof, rawit, sereh (fijngehakt)...

Kippenbouillon...

Breng op smaak met Zoete bonensaus (Tian mian jiang)

Blokjes Tau kwa erin warmen

Mihoen erbij

(Hieronder heb ik de Laksa er nog niet door gedaan)




Flageolets

Met omelet en tomaat


Ik bakte die omelet in olijfolie
Dat suggereerde die kermisaap Kwake Klootweg of hoe heet ie, van de Volkskrant
Dat had ie uit Elizabeth David
Gelul allemaal natuurlijk
David roemt juist de botersmaak van een goede omelet


Olijfolie, ui, knof, grof gemalen zwarte peper...

Tomaat...
Prak, met peterselie en rode wijn erbij...
Zout en groene kruiden...

Warm de bonen erin, met geknipte bieslook

Bak de omelet, maar dan niet als een Volkskrant klootmongool



Culinaire onnozelaars zullen dit een rare omelet vinden
Maar ja, dit is dus een schitterend, prachtig baveus omeletje


Chilibonen

Met kalfswang en wortel

Daar vergis ik me altijd mee!
Koop ik Chilibonen, blijken het kidneybonen met saus
Nou ja, de saus is niet slecht (van Bonduelle)

Kalfswang uren stoven met soepgroenten en zo, maar ook met flinke stukken wortel

Ik serveerde dat (aan mezelf!) eerder met pasta, dus daarover een andere keer

Wat ik nu deed, dat is zo'n wang pluizen, en daarvan (gelatineus als het is) een burger vormen
En die bakken
Prachtige krokante korst!

Ik kom daarop terug
Ik at ze met die bonen

Heerlijk...





Ik heb mezelf goed verwend met de Kerst!

Zakelijk een ultra snelle Windows 10 computer met een ultra grafische kaart (naast de idem Windows 7 computer, switch tussenbeide)
Ja, van die dual boot werd ik gestoord...
Adobe Dimension gaat nu op rolletjes...

Persoonlijk schonk ik mijzelf een vacumeer apparaat van Henkelman, met een Sous vide koker van Steba

Ach ach ach ach ach wat hebben we het toch goed...

Ik ga nu De Kleyne Grotejan sous vide aanpakken!
Met een pastinaak en granaatappelpitjes erbij!
Hahahahahahahaha!!!!!!!
Eten we er Quinoa bij
("Het is geen graan, en je spreekt het uit als Kienwa", woehahahahahahahahahaha!!!!!)






O ja!

Wat een heerlijk land leven we trouwens in!

Je mag met vijf pliesies iemand doodslaan en je hoort er nooit meer iets van!

Als je een pliesie doodslaat, dan sta je open en bloot in de beklaagdenbank
Maar als je door een pliesie doodgeslagen bent, dan zit die pliesie in een cabine met stemvervorming

De namen en adressen van die vijf staan binnenkort op het web, verdomd