vrijdag 24 november 2017

Inkopen



Ik ben een publicatie aan het voorbereiden over De Dikke Damp
Over zijn gehele œuvre
Over dat dat hele œuvre stiekeme praat is, onkunde verhullende praat, waarmee je enkel in culinair apenland Nederland terecht kan
Ik organiseer trouwens binnenkort een trip
"Pissen op het praalgraf van De Dikke Damp"
Deelname gratis; vertrek CS A'dam
(Ik hoop wel natuurlijk dat ie niet is gecremeerd)
(Dat moet ik nog uitzoeken)
(Ik bedoel: er was wel sprake van een zoetige lucht boven Amsterdam...)
Maar goed
Dit is een van zijn eerste boeken
Toen was hij nog "leergierig"
Maar al snel ontdekte hij dat je kan vertellen wat je wil
Zuig het rechtstreeks uit je duim
Geen enkele Hollandse culinaire aap heeft in de gaten dat het gelul is
Kleyneaap voorop


Jezus Gristus

Ik loop nog mank van alle inkopen...


Maar ik zit wel lekker aan een fles Costière de Nîmes, Domaine Lamargue
Aldi, maar niet goedkoop

Lekkere Belse "Bierkaas" erbij
Soort Brugse Blomme maar zachter van smaak en naar mosterd nodigend
Nou, dat deed ik
Erg lekkere mosterd met gele zaadjes erin (meestal zijn dat bruine), niet te scherp en dus mooi bij die kaas, Schwerter Senfmühle / Peisert ehem[alig] Adrian

Vanavond Chilibonen, chorizo, groene paprika...



De Witteveen, dat was ook een ongelofelijke kletsmajoor...
Een zelfbenoemde expert
Net als al dat Volkskrant en NRC volk


Wat kocht ik?

Allemaal in één middag...


Vier kalfswangen
Worden gestoofd met bier half tarwe half gerst
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

Paar mooie Cap of ribeye's
Enorm gedoe om ze schoon te krijgen, maar een van de lekkerste stukjes koe

Pane carasau
Otto Kleyneding: "bij ons rottig te verkrijgen"
In Groningen sowieso al op twee plekken, dat ik weet
Ga ik die "lasagne" van maken, die Kleynezaakje van Libanees brood maakte, de ontzagwekkende culinaire minkukel...

Dendeng en Abon abon
Beide rundvleesproducten die van onder de toonbank verkocht worden
Beide bijgerechten
Gekruid gedroogd rundvlees, zie hier
En ultra pulled beef zeg maar, zie hier
Apenhaar heet dat

Warm gerookte zalmmoten voor de lunch

Gepekelde citroenen voor in de Tajine

Drie reebiefstukjes bij de Wilde Slager



Truttenshit


Drie kaki's
Geen Sharon fruit! Niet van die harde gele ballen!
Grote superzachte rode ballen
Zie hier

Tau kwa
Heel stevige tofu
Om die tofu-balletjes van laatst opnieuw te maken

Remeker
Nederland's lekkerste kaas

Uien granulaat
Enorm lekker om ietsje van dat spul vers te malen boven uiensoep...

Maleise kerrie
Geen idee nog

Overjarige komijnenkaas
Ach ach wat is dat lekker...
Je eet jonge of je eet overjarige
Nooit niks er tussen in!
Dat eten gasten in goedkope hotels

Isigny boter
Ach ach ach...

Fles Cointreau
Rode natuurlijk
Was op



Prachtig


Jam uit de Poolse winkel
Czarny bez
Zou bez bes betekenen?
Waarschijnlijk wel, want het is zwarte bessenjam

Poolse eekhoorntjesbroodblokjes
Bulion grzybowy

O, en ook uit de Poolse winkel
Winter Szprot
Dat zal wel wintersprot zijn

Green Mexican Salsa
Jalapeño

Ecoline stiften voor in de schoen
De prijs houden we onder de pet

O ja, en nog een kookboek
Bean Cuisine
London 2013

Ik had nog geen enkele bonenmonografie, want ik betaal nooit meer dan € 10,- voor een kookboek, en dus is dat Pulse veel te duur
Dat vind ik over vier jaar wel tweedehands voor nop



Prachtig


Stotterende Grapperhaus
over die vieze IS baard in Amsterdam

Rutte: Wij kunnen daarover geen informatie geven

Nee, dank je de koekoek, als je nop weet...