maandag 6 november 2017

Ik plan een reis




Een fantastisch mooie reis!



Brussel


Merignac, daar lekker late lunch met oesters en zo

Brussel

Eerst ga ik naar Chez Toone
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

Dan ga ik eten in Brasserie Vossen (Toast cannibale en brood met Ettekeis en radijs, Mort Subite erbij)

Daarna nog wat drinken daar, en naar bed want ik kom vrij laat aan




Luik


Ontbijt in het prachtige Art deco station van Brussel-Noord, fantastische tenten zitten daarin (het WTC ligt ernaast...)

Trein naar Luik, lunch op het station (zie de foto hieronder; Foie gras met brioche! Op een station! Met Sauternes! In Nederland kan je een fabriekstosti kopen met een glas karnemelk...)

Bezoek aan Grand Curtius (zie hier)

Eten in Outre-Meuse (waar Maigret vandaan kwam)
Kalfsnier met Peket (Waalse jenever)




Luxemburg stad

Net als Luik en Nancy: ik voel me er zo enorm thuis...

Ontbijt in het station van Luik, altijd perfect, dat broodjestentje tegenover de pinautomaten

Trein

Lunch in de City Lounge vlak bij het station
Prachtige lokale gerechten
Bouneschlupp zal ik er eten, aardappel-snijbonensoep met rookworst, loeiheet geserveerd op een bord met een heel brede rand, waarover je wat soep spatelt ter afkoeling

's Middags dat museum wat zes verdiepingen naar beneden en zes omhoog gaat
Musée National d'Histoire et d'Art (shit website)
Onderste kelder: de prehistorie
Bovenste verdieping: hedendaagse kunst (sla ik dus over)

's Avonds eten op de Place d'Armes
Café français
Judd mat gaardeboune, ik had het er laatst nog over
Met pikante Luxemburgse mosterd (Moschtert)

Nog wat drinken in Grund, zie de foto




Nancy


Ontbijt in de City Lounge met een van de mij tot extreme zwijmeling kunnen brengende zaken: Pâté au Riesling, zie hier
Een worstenbroodje met tussen het deeg en de worst Riesling-gelei...

Trein

Lunch tegenover het station van Nancy, schitterende Jugendstil tent Excelsior, zie de foto hieronder (glas wijn vanaf € 12,-, dat wel weer)
Quiche lorraine ja!

Naar de markthal

Naar de Place Stanislas (zie hier)

Eten in De Gieter (l'Arrosoir), Frans-Italiaans, met enorm goede pizza's, maar ook met bloedworst en zo

Hotel midden in het centrum, enorme kamer met badkamer, € 52,-...




Strasbourg


Ontbijt op het station: super simpel, super goed

En over Straatsburg ga ik niks zeggen want daat was ik nog nooit

Drie dagen blijf ik er



Karlsruhe


Daar zeg ik ook niet al te veel over, want dat is 45 jaar geleden

Prachtige boulevard langs de Rijn
Prachtig etnografisch museum

En dan tot slot Een reisje langs de Rijn!

En dan Keulen (die terrasjes aan de Rijn, de Dom!) en dan Brussel (weer Toast cannibale en brood met Ettekeis en radijs, Mort Subite erbij!)

Als ik in Maastricht zou uitstappen, dan zou ik vijf landen bezocht hebben
Maar ja, de barbaarsheid waarmee de NS de stationsrestauratie daar heeft aangepakt, dat wil ik eigenlijk niet zien





Doehoei!