maandag 28 augustus 2017

Nog wat culinaire notities



Inkopen weer

Gedroogde cranberries
Heerlijk


Ik at in Venlo in een sjiek restaurant, Chez l'Hêtre
Vier vleesgerechten op de kaart, waarvan ze er twee niet hadden

Livar varken proeverij
Zie Livar hier; alle links hier in een nieuw venster



Poten tamme eend


Er was mosterdsaus bij
Heel weinig, en het was een beetje een flauwekulsaus

Medaillons, rosé gebraden
Toch droog, hoe kan het...

Buikspek
Een minuscuul stukje met een rare smaak

Drie flapjes ham of spek of zo, uiterst rare smaak

Uitgeholde maar niet gevulde(??) aardappelblokjes, uiterst zout, flink verbrand



Chinese fonduepan


De kalfsfricandeau (met Licor 43) was er niet, maar wat later hoor ik een in de bediening rondlopende supernicht aan een of andere gefêteerde bobo vragen of hij er nog wat meer van wilde


O ja! Ik ben mijn eigen Iens!

(Flikker op met dat Iens gekut, Jezus...)
(De ene apelul vindt het heerlijk, een andere apekut vindt er niks aan, so what?)


Was bij de Zwei Brüder

Krokodilfilet (€ 56,-/kilo), Schweinekopfsülze, Salsichón, Cabanossi, superkwaliteit blokjes kreeften-, krabben- en garnalensoep



Rode japapeño
De dikke ga ik uithalen, blancheren, vullen met kaas, paneren, frituren
De dunne gaan in schijfjes in de pekel


At ergens drie bitterballen
Ik meen in dat biercafé niet ver van het station, aan het begin van de Parade linksaf

Hereford (prima), Gulash (lekker), stoof met La Trappe Quadrupel (ach...)


In een andere tent, vergeten waar, aten we ribeye en entrecôte

Niet slecht

Mooie Maitre d'Hotel boter



Ze zijn er weer!


Ik hoorde net dat een meidje van acht gisteren een perfecte risotto heeft gemaakt

Die maakte toen ze net vijf was voor het hele gezin een fantastische rijstschotel (die rijst mocht ze zelf niet afgieten natuurlijk)
Met gehakt met ui en knof en oregano en kerrie
En met gebakken banaan (enorm lekkere combi met kerrie!)

Zei ze "Ik heb er ook wat komijn bijgedaan, dat leek me wel lekker"

Kijk, daar kunnen al die culinair omhoog gevallen drollen van de Volkskrant en NRC een punt aan zuigen