maandag 12 juni 2017

Inkopen en zo





Gewuztraminer en Muscadet


Ik heb altijd van beide wijnen twee flessen liggen
Een om mee te koken en een om erbij te drinken

Laatst forel in muscadet, met verse zilveruitjes, waw!
Peren gepocheerd in Gewurztraminer, waw!

En beide wijnen waren redelijk bij AH, maar begonnen de laatste tijd steeds slechter te worden

Hierboven spul van drankboer 1, hieronder van 2

De Gewurztraminer hierboven duur en matig
De Muscadet werkelijk uitstekend

Hieronder de Muscadet vrij goed maar niet zo goed als...
De Gewurztraminer, dat vertel ik morgen [uitstekend!]




Paars graan en paarse mais


Dat bestaat, en het is blijkbaar iets wat "vergeten" is maar "erg gezond" en het is een hype aan het worden, dus binnenkort zal Janneke Vreugdeloos, ja, of die ontzagwekkende gezondheidstrut Kroes er wel over beginnen te kwaken

Zoek op purple wheat

Maar goed, zie hieronder




No colorants added!
Voor de Amerikaanse wetgeving moet je melden dat er Anthocyaan in zit, maar dat is niet toegevoegd
In Amerika moet je dus blijkbaar op een blik rode kool vermelden dat er Anthocyaan in zit...

Ik eet het vanavond want ik was de borstlap vergeten op te zetten (à la Chu hou, en met Green radish)

Die borstlap wilde ik vier of vijf uur op 50° houden, en als je daar dan om 19.00 uur aan denkt dan kan je het nog wel opzetten, maar eten als het super gaar is, nee...

Zie het recept hier (alle links hier in een nieuw venster), maar bak met die gemberwortel wel ui, knof en lombok mee

En dus daikon gebruiken als je geen Green radish vinden kan




Gedroogde Longan berry


Ik vind Lychee redelijk lekker, maar niet enorm

Maar gedroogde lychee, waw!

En het familielid, Longan berry vind ik erg lekker
Zie hier
Een stuk kleiner

Een keer zou ik in een Business kamer in Indonesië een fruitmand krijgen
Ik had er al drie keer om gevraagd, niks fruitmand
Ik zeg Ik vertrek vandaag en ik betaal niet als er geen fruitmand komt (na overleg met de eigenaar, de infrastructuurmagnaat Iwan Subrata, een bekende voor wie ik dat hotel beoordeelde voor verkoop aan Golden Tulip)
Fruitmand komt op het aller allerlaatste moment, ik prop een enorme bos longan in mijn toch al overvolle koffer, enfin, bij aankomst thuis...

Maar goed
Nu vond ik dus gedroogde longan!
God wat lekker!!




Koreaanse maisstroop


Erg lekker erg puur spul
Mulyeot

Je hebt ook Ssalyeot, van rijst
Moet ik nog zien te vinden

Veel van die Koreaanse producten zijn erg goed en beter dan hun tegenhangers
Rijstwijn, appelazijn, mihoen...

Maar wat doe je daarmee, met Koreaanse maisstroop?
Kijk! Zie dit super spannende gerecht hier!
Ik kan niet wachten het te maken, helemaal al niet met mijn onstuitbare hang naar exotische aardappelgerechten...

Gisteren nog! Ketan kering...

Senegalese aardappelen met koenjit...
Al die fantastisch Indiase en Pakistaanse gerechten... (Aloo, Bhujia...)
Papas arrugadas, Patatas bravas...




Thaise sojasaus


Ik werk veel met Thaise Thin soy sauce
In plaats van Chinese Light soy sauce

Nu vond ik na lang zoeken een variant
Golden Mountain Seasoning Sauce

De tweede is op basis van tarwe en mais, de eerste enkel op basis van tarwe

Thin soy sauce is veel zachter, Golden Mountain veel krachtiger




O ja!

Over die toekomstige paarse graan hype!

Ik kan dat soort dingen goed voorspellen

Ik voorspelde twee jaar geleden dat geen enkele Nederlandse culi schrijver het over zwarte knof zou gaan hebben, omdat je voor het gebruik daarvan écht moet kunnen koken

En zie: nop

Maar ja, het kan natuurlijk ook zijn dat ze er niks van wisten
Ik bedoel: voor -ik noem maar twee sneue culinaire sukkels- Joel Broekbaard en Yvet Retteketet maakt het geen ruk uit of ze wel of niet kunnen koken want dat kunnen ze niet...

Ach, ik zie het voor me, Retteketet met zo'n zwelgend pompende boezem een lulverhaal afsteken over zwarte knof...
Subsidiair klaarkomend omdat ze weer voor de camera mag staan...